Zonne oplader mobiel aan lichaam
-
Wij hebben een idee bedacht voor ons profielwerkstuk, maar weten het nog niet of het uitvoerbaar is en/of er al iemand mee bezig is.
Is het mogelijk om iets te ontwikkelen zoals een armband/horloge/badge wat je dus op kan doen of aan je lichaam kan vastmaken waar zonnecellen in zitten. Hierdoor kun je eigen energie opwekken en dat via een draadje naar de accu van je mobiel doen. Is het mogelijk dit uit te voeren op de universiteit in Delft of is het geen goed idee?Vriendelijk bedankt! Annelot Broerze en Nils Roturier
-
Ha Annelot en Nils,
Na een beetje zoeken op internet kwam ik de volgende twee websites tegen waar je wat cijfers vandaan zou kunnen halen:
[url]http://www.siderea.nl/zonne-energie/faq/faq.html#Hoeveel_electriciteit_levert_ee[/url]
[url]http://www.energieleveranciers.nl/zonnepanelen/opbrengst-zonnepanelen[/url]Door de capaciteit van je batterij om te rekenen naar dezelfde eenheid zou je kunnen kijken of dit voor jullie voldoende rendement oplevert.
Verder is het idee om zonnencellen in kleding te verwerken zeker geen gek idee! Er wordt al een aantal jaar gewerkt aan een coatingtechniek om een energieopwekkende laag over textiel te verwerken. Op de volgende pagina vind je een artikel uit het Financieel Dagblad met een klein stukje (het laatste kopje) over deze techniek:
[url]http://www.claudia.nu/artikelen/dunne-zonnecel-maakt-jas-mogelijk-die-stroom-levert/[/url]Hoop dat jullie hier wat aan hebben!
Succes!Groetjes,
Joost -
Hoi Joost,
Bedankt voor je snelle reactie. Ons idee is alleen nog een beetje jong we hebben namelijk nog geen definitief onderwerp. We brainstormen nog een beetje maar voordat we iets kiezen willen we natuurlijk wel weten wat haalbaar is en wat niet. we hebben nog geen cijfers gevonden qua opbrengst van zonnecellen, maar denk jij dat het haalbaar is? natuurlijk zal het niet een geweldige oplader zijn maar misschien zit er wel iets in of weet je misschien de rendabiliteit of de energieopbrengst ervan. we willen waarschijnlijk als het idee doorgaat verschillende ontwerpen maken om ze met elkaar te vergelijken (pet, armband, gesp…).
En even een gek dingetje, we kregen het idee om zonnecellen in kleding te verwerken, tussen de garen of in de stof, met behulp van hele kleine zonnecellen. Denk jij dat dit mogelijk is om zonnecellen op deze manier te gebruiken??We horen graag van je,
Groetjes,
Annelot en Nils
-
He Annelot en Nils!
Klinkt als een heel mooi onderwerp en een goed idee op zich! Ik denk dat het zeker uitvoerbaar is maar ik vraag me af of zo'n armband of horloge wel voldoende stroom op kan wekken om daadwerkelijk iets op te laden? Het is natuurlijk maar een klein oppervlak waarmee je energie opvangt. Hebben jullie al iets van berekeningen of schattingen gemaakt van hoe veel stroom jullie op zouden kunnen wekken?
Mochten deze cijfers het de moeite waard maken dan kunnen jullie natuurlijk altijd langs komen! Wij hebben hier een mooie werkplek waar jullie aan de slag kunnen maar dan zullen jullie wel zelf voor materiaal moeten zorgen (vooral de zonnencellen, dingen als kabeltjes kunnen we hier wel regelen).
Ik hoor het wel van jullie.
Groetjes,
Joost