Thermo-elektriciteit
-
Beste Tu-Delft student,
We zijn bezig met ons pws en hebben daarvoor al een zonneschotel gemaakt van 1 meter diameter wat zonlicht opvangt en tot een grote van een pingpongbal focust. Die energie willen we gebruiken om elektrische energie op te wekken. We hebben gekeken naar een stoommotertje( maar dat leek ons te lastig om te maken) en we hebben al verschillende pogingen gewaagd om een stirling motortje te maken, maar dat is niet gelukt. We zijn opzoek gegaan naar andere manieren om elektrische stroom op te wekken dmv een hittebron (ca. 500 graden Celcius) en we kwamen de term thermo-elektrische materialen tegen.
Onze vraag is of jullie over zulke materialen beschikken en of we dit ook mogen gebruiken voor ons pws. Hebben jullie eventueel nog andere suggesties om op de hierboven beschreven manier energie op te wekken??
Met vriendelijke groet Ben en Marc
-
Hi Ben en Marc,
Op de TU Delft zijn zeker dit soort materialen, maar meestal zijn ze niet vrij te gebruiken voor scholieren. Jullie onderzoek is wel heel erg leuk, dus ik raad jullie aan om zelf een aantal materialen te kopen. Dat hoeft helemaal niet duur te zijn, want volgens mij kom je met dit soort dingen een heel eind:
[url]http://www.ebay.com/itm/2X-T-E-G-Thermoelectric-Generator-PELTIER-Power-Module-/310332419933[/url]
[url]http://www.ebay.com/itm/12V-6A-72W-TEC1-12706-Thermoelectric-Cooler-Cooling-Peltier-Plate-Module-40x40mm-/360680419277[/url]Je kan elke cooler/heater ook gebruiken als generator. En dat hoeft dus helemaal niet duur te zijn. Het enige wat ik niet zo snel zie is tegen hoeveel graden ze bestendig zijn, misschien moet je dat nog even proberen uit te vogelen. Of anders houd je ze iets verder weg van het brandpunt. Hebben jullie genoeg informatie over de theorie van thermokoppels? Anders kan je dat altijd nog even vragen!
Succes!
-
Beste Berend,
Bedank voor je reactie. Ons probleem is inderdaad de temperatuur. We waren al bekent met zulke thermo- elektrische opwekkers van e-bay. Dit materiaal kan maximaal zo'n 200 graden celcius aan. We vroegen ons dan ook af of we jullie materialen mochten gebruiken die misschien hogere temperaturen aankan. Maar we gaan nu verder om er inderdaad voor te zorgen we buiten het focuspunt gaan verhitten, want anders brandt je waarschijnlijk door het materiaal heen.
Groet Ben en Marc