zonnecel: invloed van golflengte van het licht op rendement bepalen
-
Beste lezer,
Mijn profielwerkstuk voor 5/6 VWO gaat over zonnecellen en in het bijzonder over het rendement daarvan. Ik zou in dit kader graag een onderzoek willen doen naar de invloed van de golflengte van het licht op het rendement van de zonnecel.
Ik zie twee mogelijkheden:
- een aantal lasers nemen met verschillende kleuren / golflengtes
- een lichtbron nemen en werken met filters om verschillende kleuren licht te krijgen
Ik zou daarbij graag de exacte golflengte van het licht willen meten. Is dit mogelijk en zo ja, wat is daar voor nodig? Een spectroscoop?
Daarbij wil ik graag de lichtsterkte meten. Ik vermoed dat deze niet gelijk is voor de verschillende lasers en/of kleurenfilters en dit zou dan het rendement van de zonnecel kunnen beïnvloeden. Om deze factor te bepalen, heb ik een fotonenteller nodig.
Beide metingen kan ik niet zelf uitvoeren, omdat ik de benodigde apparatuur niet heb.
Zou het mogelijk zijn om dit experiment uit te voeren op de TU Delft?
Met vriendelijk groet,
Raoul
-
Beste Raoul,
Dat klinkt als een mooi plan! Op dit moment zijn wij bezig een workshop Zonnecellen op te zetten en naar alle waarschijnlijkheid kan je daar in september aan deelnemen. De workshop zal wel iets breder zijn dat jouw onderzoeksvraag, maar deze zal zeker beantwoord worden.
Als je zelf een experiment wil uitvoeren, zou ik je aanraden om dezelfde lichtbron te nemen met verschillende filters en dat te vergelijken met resultaten uit de literatuur. Je opstelling zou dan erg simpel zijn: een zonnecel met een voltmeter en daarboven een lamp met verschillende filters. Het verschil in output voltage zou verklaarbaar moeten zijn met de energie die een foton uit dat deel van het spectrum heeft.
Dit is een goede plek op eens rond te neuzen voor je: [url]http://ocw.tudelft.nl/courses/microelectronics/solar-cells/course-home/.[/url] Misschien een beetje ingewikkeld, dus je hoeft niet alles helemaal te begrijpen!
Als je nog specifieke vragen hebt, laat het met weten! En houd het forum in de gaten voor de zonnecellenworkshop!
Succes!
-
Beste Berend,
Heel erg bedankt voor je reactie! Ik zou graag aanwezig willen zijn bij de workshop Zonnecellen in september. Hebben jullie al een idee wat het programma wordt?
Graag voer ik zelf ook nog een experiment uit. Het gebruik van verschillende soort filters ligt inderdaad het meest voor de hand. De vraag is alleen of de sterkte van het licht achter het filter voor elke soort kleurfilter gelijk is. Als dat namelijk niet zo is, dan zal het rendement ook onbedoeld veranderen door het verschil in lichtsterkte.
Met vriendelijk groet,
Raoul
-
Hi Raoul,
Dat klopt, maar als je zorgt dat je filters vergelijkbaar zijn en je dezelfde lamp gebruikt, dan moet dat lukken toch? Misschien helpt het om even langs te gaan bij een fotografiezaak of iets dergelijks, misschien kan je daar filters lenen. Of anders een licht- en geluid bedrijf.
Als je even een mailtje stuurt met je contactgegevens naar info@scholierenlab.nl zet ik je op de lijst voor de workshop.
Succes,