Solar Power Towers
-
Wij zitten volgend jaar in 6 VWO en we willen graag onze pws doen over solar power towers.
We vinden het alleen nog erg lastig om hier een bijpassend onderzoek bij te verzinnen.
Onze onderzoeksvraag is : Is het efficient om zonne-energie in gesmolten zouten op te slaan?Wij kwamen op dit idee na deze site bezocht te hebben
[url]http://www.torresolenergy.com/TORRESOL/gemasolar-plant/en[/url]
We vinden het nog erg lastig om bijpassende deelvragen te verzinnen en om informatie hierover te vinden. Vooral over de chemische achtergrond is hier niets over te vinden. We hebben alleen maar in het engels gezocht maar in het engels konden we ook niets vinden.Het is nog een vrij nieuwe technologie, en ik ben dus bang dat onze pws een flop wordt.
We bedanken jullie alvast voor jullie hulp.
groetjes,
Julien en Mo -
Beste Julien en Mo,
Wat hebben jullie een leuk onderwerp gekozen! Jammer dat het lastig is om hier informatie over te vinden. Ik denk dat het misschien een goed idee is om het onderwerp wat breder te trekken. Het principe van de solar power tower is dat de zonne-energie wordt opgeslagen als warmte. Misschien kunnen jullie onderzoek doen naar warmte opslag. Hierover is namelijk meer informatie te vinden, onder andere op Wikipedia. Je kan dan onderzoek doen naar de efficiëntie van verschillende materialen waarin warmte opgeslagen kan worden, waaronder gesmolten zouten.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Verder zal ik zal kijken of ik nog wat meer informatie kan vinden over solar power towers.
Succes met jullie PWS!Groetjes,
Tirsa -
Hallo Tirsa,
Bedankt voor je reactie, en sorry voor onze late reactie.
Wij hebben er goed over nagedacht en met onze docent erover gehad en zijn tot de conclusie gekomen dat we ons beter kunnen richten op het principe van zonne-energie opslaan in verschillende stoffen. Wij hebben al een klein proefje gedaan , en hebben verschillende mengsels verwarmd tot 300 graden( mengsels van kaliumnitraat, sodium en natriumnitraat) We hebben daarbij verschillende verhoudingen onderzocht.
Alleen we zitten nu met een probleem: we weten niet wat we verder kunnen doen, we hebben nog geen echt doel met onze pws. We vinden het moeilijk om een onderzoek op te stellen, omdat er op internet heel weinig informatie over te vinden is.Hopelijk kun jij ons verder helpen!
Groetjes,
Julien & Mohammed
-
Beste Julien & Mohammed,
Wat vinden jullie zelf interessant aan dit onderwerp? Waarom hebben jullie voor dit onderwerp gekozen? Het is belangrijk om hier over na te denken bij het opstellen van een onderzoek. Waar ik in elk geval naar zou kijken is wat de meest efficiënte stof is, of de meest efficiënte samenstelling, om warmte in op te slaan. Ik ga kijken of ik nog wat meer informatie voor jullie kan vinden. Jullie horen nog van me.
Groetjes,
Tirsa -
Beste Julien,
Jullie zeggen geïnteresseerd te zijn in het milieu, dus een idee is om te kijken wat voor invloed deze warmteopslag heeft op het milieu. Je hebt natuurlijk een opslagplek nodig en de zouten. Deze moeten ergens vandaan komen en hebben misschien wel een nadelige invloed op het milieu. Ook zou je kunnen kijken naar wat er gebeurd met de warmte nadat deze in de zouten is opgeslagen. Komt de warmte langzaam weer vrij? Dan kan dat ook een nadelig effect op het milieu hebben. Je zou dan ook kunnen kijken hoe je dit het beste tegen kan gaan.
Bij efficiëntie moet je denken aan de warmte/energie die je in het zout stopt en hetgeen wat je er weer uit haalt. Als je er veel minder warmte/energie uit haalt dan je er in hebt gestopt is het zout niet erg efficiënt. Jullie docent wilt niet alles voorkauwen, maar het is ook niet de bedoeling dat ik dat doe. Dus denk hier eens over na. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Succes!
Groeten,
Tirsa -
Hallo,
We vinden dit een interessant onderwerp omdat we allebei veel interesse hebben voor het milieu. Dit is dus een vorm van groene energie, en wij willen hier meer over te weten komen. We hebben al gekeken naar de meest efficiente stof en aangezien bijna alle zoutmengsels die bekend zijn zeer efficient zijn, is het zeer moeilijk om hier onderzoek naar te doen, het is gewoon heel moeilijk om te onderzoeken wat de meest efficiente stof is. Hoe moeten we dit doen? We kunnen zelf geen onderzoek bedenken hoe we dat zouden kunnen doen. Volgens onze docent is het wel mogelijk, maar hij wil niet alles voorkauwen dus meer kregen we niet te horen.
Ik hoop dat je ons verder kunt helpen!
Groetjes,
Julien