Gratzel cel
-
Hoi!
Wij gaan dus een zonnecel maken, maar we zien heel veel verschillende soorten. Wij bedachten om een Grätzel cel te maken. Maar we zien veel verschillende manieren om deze te maken. De ene gebruikt bessensap, de ander gebruikt ITO-glas en dat was best duur. Kun jij ons hier misschien een paar tips voor geven?
Ook wilde ik vragen hoe wij aan TiO2 kunnen komen? Dit kan ik alleen vinden in poedervorm, of is dat juist de bedoeling?Groetjes,
Jardo, Ashraf en Razien -
Hoi Jardo, Ashraf en Razien,
Ik heb jullie vraag even naar het forum gekopieerd. De Gratzel cel is inderdaad een leuke zonnecel om te maken. Zelf heb ik deze ook eens gemaakt tijdens een practicum en eigenlijk deden we dit in een combinatie van de onderdelen die je noemt. Er wordt een TCO glasplaatje gebruikt (dit is een glasplaatje met een elektrisch geleidende coating), vervolgens breng je op 1 plaatje een dun laagje TiO2 aan. TiO2 is inderdaad een poeder, het is een hoofdbestanddeel van veel verf. Voor de zonnecel zul je het TiO2 eerst fijn moeten malen en oplossen. Vervolgens wordt het plaatje met TiO2 gedoopt in een oplossing met een kleurstof, dit is vaak een kleurstof die is ge-extraheerd uit een vrucht.
Kun je me misschien een link sturen met voorschriften die jullie hebben gevonden? Dan kan ik jullie denk ik beter helpen.
-
Hoi Jardo, Ashraf en Razien,
Ik heb toestemming van de TU Delft gekregen om de practicumhandleiding die zij hanteren op het forum te zetten. Bij dit practicum wordt ook een test gedaan om de Gratzel cel te vergelijken met een siliciumcel, maar voor jullie is het interessanter om te kijken naar de voorschrift voor het maken van een Gratzel cel.
[quote] Bron: R.D. Abellon, TU Delft TNW, ChemE, OM [/quote]
-
kijk op mansolar.nl, hier heb je een complete kit met alle benodigdheden of een paar ervan. zelf zou ik frambozensap gebruiken dat werkte bij mij het beste het is alleen wel een vervelend werkje om het sap er zuiver uit te krijgen
alvast succes