PWS zonne energie
-
Beste Berend,
Nog bedankt voor uw reactie! We zijn de afgelopen tijd bezig geweest met literatuur onderzoek naar de zonnecel en hebben ook de link die u stuurde goed bestudeerd. Wat ons vooral erg interesseert is de Bandgap van materialen en wat voor beperkingen dat oplevert bij het rendement van silicium als materiaal voor zonnecellen. Daardoor waren wij ook erg geinteresseerd in Multijunction zonnecellen, die deze beperking probeert op te lossen. Echter is informatie op het internet soms juist te weinig diepgaand en informatie uit studieboeken weer te ingewikkeld. Daarom vroegen wij ons af of u ons in contact kan brengen met iemand die veel verstand heeft van dit onderwerp? Ook zouden wij graag voor onze praktische kant van ons onderzoek iets met multijunction zonnecellen willen doen. We weten alleen niet wat mogelijk is voor ons om te onderzoeken. We hopen dat u ons hiermee kan helpen!
Groetjes,
Lara en Emma -
Beste Emma en Lara,
Excuus voor het late antwoord, maar ik ga jullie alles zo goed mogelijk uitleggen!
- Fotonen met een te hoge energie worden geabsorbeerd, inderdaad met een rest warmte.
- Ik begrijp niet goed wat je hiermee bedoelt, blauw licht kan ook volledig geabsorbeerd worden, maar als je blauw licht ziet, betekent dat juist dat deel niet geabsorbeerd wordt. Misschien moet je het spectrum dat door silicium (ik neem aan dat je het over een silicium zonnecel hebt) eens naast de kleuren van de golflengtes leggen en kijken welke kleuren wel en niet worden geabsorbeerd.
- Deze vraag is ingewikkeld te beantwoorden. Feitelijk is het een eigenschap die afhangt van de quantummechanische achtergrond van het materiaal. Ik denk dat voor jullie verslag het niet nodig is om hier dieper op in te gaan, want dan wordt het echt heel veel werk. Ik kan het ook niet echt simpel verwoorden. Feitelijk komt het erop neer dat bij een directe bandgap er geen bepaalde verschuiving (in kristal momentum, een te complex iets om uit te leggen zonder kennis van quantummechanica) nodig is wanneer een electron door een foton in een hogere energie-staat wordt gebracht. Bij een indirect bandgap is dat wel nodig.
- Het is feitelijk niet een vernietiging, maar de lading van de 'hole' (positief) en de elektron (negatief) heffen elkaar op. Die 'hole' kan je je voorstellen zoals zo'n puzzel van 8 stukjes die je heen en weer kan schuiven, maar die je niet op mag tillen (zie [url]http://en.wikipedia.org/wiki/File:Batgirl.gif).[/url] Feitelijk is de 'hole' dus een plek waar even geen elektron is. Als een hole een elektron tegenkomt, blijft de elektron in de hole zitten. Dat betekent dat als de elektron eerst op een andere plek gebonden zat, dat daar nu een hole ontstaat.
Als jullie nog meer vragen hebben, dan hoor ik het wel!
Succes!
-
Beste Berend,
Bedankt voor de link! Helaas doet hij het niet...zou u hem nog een keer kunnen sturen?
Verder hebben we alvast een paar vragen en we hopen dat u de antwoorden weet.- Worden fotonen met te hoge energie doorgelaten of geabsorbeerd (waarbij bij het absorberen de overtollige energie in warmte wordt omgezet)?
- Waarom zijn zonnecellen blauw? Want als blauw licht wordt geabsorbeerd wordt het deel van de energie dat overblijft uitgezonden via fotonen (in andere kleur)?
- Wat houdt directe en indirecte bandgap in?
- Is recombinatie ook wederzijdse vernietiging?
Alvast bedankt!
Groetjes,
Emma en Lara -
Beste Lara en Emma,
De meeste vragen zal ik wel voor je kunnen beantwoorden, want ik heb hier een redelijk goede basis in. Als je op zoek bent naar wat meer informatie die wat dieper gaan, zou ik dit lezen: [url]http://ocw.tudelft.nl/fileadmin/ocw/courses/SolarCells/res00030/CH7_Thin_film_Si_solar_cells.pdf.[/url] Kijk maar of je daar wat mee kan. Als je specifieke vragen hebt kan je ze altijd hier stellen, en anders kunnen jullie misschien een keer langskomen op een spreekuur.
Succes!
-
Oja, en de link naar veel (ook veel dingen die er veel te diep op ingaan, hoor!): [url]http://ocw.tudelft.nl/courses/microelectronics/solar-cells/readings/[/url]
-
Beste Lara en Emma,
Er wordt momenteel onderzoek naar gedaan, ik zal even contact opnemen met de mensen die ermee bezig zijn en laat zo snel mogelijk wat van mij horen.
-
Beste Berend!
Ontzettend bedankt voor uw antwoorden!
Wij zijn druk bezig met het zoeken naar een locatie voor de praktische kant van ons onderzoek. Het onderwerp wat ons het meeste interesseert is de quantum dots zonnecellen. Wij zouden graag een onderzoek doen m.b.t. het verhogen van het rendement van quantum dots zonnecellen (door bijvoorbeeld verandering van het materiaal of polymeren), maar we weten niet goed wat mogelijk is om te onderzoeken voor ons. We hebben al naar verschillende universiteiten gebeld (waaronder TU Delft, maar die verwees ons door naar dit forum) om te vragen naar de mogelijkheden. We hebben nog geen universiteit gevonden waar wij een onderzoek kunnen doen naar quantum dots zonnecellen. Is dit mogelijk op de TU Delft?
Groetjes,
Lara en Emma -
Beste Lara en Emma,
Er is een promovendus die jullie wel een keer wil ontvangen in Delft en het één en ander wil uitleggen. Ik stuur jullie zijn e-mail adres via een PM en dan kunnen jullie rechtstreeks contact met hem opnemen.
-
Beste Berend,
Dat zou erg fijn zijn!
Groetjes,
Lara en Emma -
Hoi Lara en Emma,
Quantum dot zonnecellen zijn voorlopig inderdaad nog in een onderzoeksstadium. Zoals veel high-tech-producten duurt het lang voordat ze echt voor de consumenten beschikbaar zijn, omdat het product eerst stabiel, veilig en goed genoeg gemaakt moet worden. Voor quantum solar cells geldt dat ze veelbelovend zijn en verwacht wordt dat ze de efficientie van 'normale' zonnecellen gaan inhalen. Maar voorlopig zitten ze nog op een effecientie van 7% in tegenstelling tot commercieel beschikbare normale panelen van rond de 20%. Het zou dus ook geen zin hebben om nu al te gaan produceren, zonder ze verder te innoveren.
Jullie tweede vraag is ingewikkelder te beantwoorden. Uiteraard zou het sneller gaan als iedereen zou samenwerken, maar zoals je misschien kan voorstellen gaat er veel geld mee gemoeid. Degene die het eerst een efficiente QD-zonnecel maakt, kan daar patent op aanvragen en veel geld verdienen met de verkoop! Daarnaast stijgt het instituut die dat ontwikkeld wereldwijd in aanzien.
Maakt dat de boel duidelijker?
-
Beste Berend,
Het is ondertussen al een tijdje geleden sinds we iets van ons hebben laten horen. We hebben intussen ons profielwerkstuk bijna afgerond, maar zitten nog met een paar laatste vragen. We zijn naar de TU Delft geweest en hebben daar van een promovendus veel informatie gekregen over de quantum dots zonnecellen. We zitten alleen nog met een paar dringende vragen en hij heeft het op het moment erg druk. Het zou heel fijn zijn als u die wil/kan beantwoorden?
Dit zijn de vragen:
- Zijn er al quantum dots zonnecellen? Dit is eigenlijk nergens duidelijk te vinden. De promovendus vertelde ons wel dat het nog wel 20 jaar gaat duren voordat de quantum dots zonnecellen in productie gaan, maar waarom? Wat is het hoogst behaalde rendement tot nu toe?
- Meerdere landen doen onderzoek naar quantum dots zonnecellen (o.a. in China), maar waarom werken deze landen eigenlijk niet samen? Als ze dit zouden doen zou het onderzoek toch veel sneller gaan?
Alvast bedankt!
Groetjes,
Lara en Emma