Wind Energie vragen (Afstudeeropdracht)
-
Beste
Momenteel ben ik bezig met het in kaart
brengen van de investeringsmogelijkheden van Nederlandse wind
industrieen in de Britse wind energie markt. Hierbij is het van belang
dat er een duidelijk beeld wordt geschetst over het kennis niveau van
Nederland op het gebied van wind energie.Mijn vragen zijn bijvoorbeeld:
-
Wat betreft wind energie, wat is het huidige kennis niveau vergeleken met de rest van Europa (in het bijzonder de UK)?
-
Richt Nederland zich meer op de productie, of houdt het zich meer bezig met de ontwikkeling van nieuwe technologieen (Van wind energie zowel onshore en offshore)?
-
In hoeverre is de Nederlandse kennis mbt tot offshore wind energy. (Dus de logistiek/technische aspecten zoals de invloed van erosie en distributie opzich) ontwikkeld?
-
Is het mogelijk dat door de installatie van een groot aantal wind turbines (zowel onshore als offshore) kunnen zorgen voor onderbreking in radio uitzend stromen?
-
Zijn Nederlandse wind energie industrieen al sterk vertegenwoordigd in het buitenland betreft investeringen?
-
Zo ja, waarin is specifiek geinvesteerd?
Hartelijk dank voor uw hulp.
Met vriendelijke groet,
Nick Snoeij
-
-
Hallo Nick,
Ik vroeg me af waar je aan het afstuderen bent?
Het zijn allemaal goede onderzoeksvragen, met name voor de oriëntatie/exploratie fase. Ik zou deze vragen gebruiken om uiteindelijk je onderzoeksdoel op te stellen, want ze dekken een zeer breed spectrum af.
Verder heb je in je post nog niet echt aangegeven wat je precies wil weten of waar je hulp nodig hebt. Dus als ik je ergens specifiek kan helpen, hoor ik het graag!
Groeten,
Hubert
-
Hallo Hubert,
Hartelijk dank voor je reactie.
Om antwoord te geven op je vragen:Ik studeer af bij de Nederlandse Britse Kamer van Koophandel.
Voor mijn scriptie heb ik 3 onderzoeksvragen geformuleerd om te onderzoeken wat de investerings mogelijkheden zijn voor Nederlandse bedrijven in de Britse wind energie markt.-
How is the British wind energy market organized?
-
What are the needs in the British wind energy market?
-
How can Dutch wind energy industries meet the needs in the British wind energy market?
Bij research vraag 2 ben ik erachter gekomen dat er veel vraag is naar de ontwikkeling en constructie an een offshore grid infrastructure systeem, meer efficientere wind turbines, software voor betere voorspelling van weersomstandigheden, onderhouds technieken gerelateerd aan wind turbines offshore, onshore transport systemen tussen wind parken en uitdagingen betreft het bouwen van wind turbines in deep zee water.
Nou lijkt mij dat de vraag op deze markt niet veel zal verschillen met dat van andere landen die inzetten op beide onshore en offshore wind energie ontwikkeling, echter is het van belang om erachter te komen hoe Nederland gerangschikt staat betreft de ontwikkeling van onshore en offshore wind technieken.
Ik las op de site van TUDelft over de Ampelmann platform. Is dit ook een reden om te concluderen dat Nederlandse wind energie kennis sterk is als het gaat om het creeeren van neven producten ?
Om specifiek te zijn, ik ben benieuwd of de Nederlandse kennis in staat is om de vraag in de Britise wind energie markt op te vangen. En hoe Nederland in vergelijking met andere landen (BV Engeland) betreft de onwtikkeling van onshore en offshore? Is Nederland meer een productie land of innovatie land ?
Met vriendelijke groet,
Nick
-
-
Beste Nick,
Hubert is nog even op vakantie. Als hij terug is zal hij jouw vraag beantwoorden.
met vriendelijke groet,
Joost -
Hoi Nick,
Je hebt een interessant onderwerp gekozen voor je afstuderen. De vragen die je stelt zijn vrij specifiek gericht op hoe de wind energie markt in Nederland in elkaar zit. Als technische student op een ander vakgebied kan ik je helaas niet echt verder helpen met eigen kennis, maar indien gewenst, kan ik je misschien helpen met zoeken.
Gezien de datum van je laatste post neem ik aan dat je al weer een eind op weg bent en ik vroeg me af wat je nu allemaal al hebt gevonden en of ik je nog ergens kan helpen. Vanuit je post begrijp ik dat je met name met vraag twee bezig was. Vragen over industrieën en markten probeer ik meestal eerst via powerpoint presentaties op te graven die via google te vinden zijn. Er zijn veel organisaties die hier erg veel onderzoek over doen (e.g. industrie fora, markt onderzoeksbedrijven, adviesbureaus). Vaak zijn dat soort rapporten niet persé publiekelijk, dus wat je ook nog kunt doen is meer op academisch vlak zoeken. Heb je al gezocht op kennis netwerken zoals web of knowledge en web of science?
Groet, Hubert