Droomauto met een krap budget
-
Goede morgen,
Ik ga samen met mijn PWS partner Sam onderzoeken hoe wij met een beperkt budget een ideale auto kunnen maken. (Conceptueel uiteraard). Hiervoor wilden wij graag een keer langs komen om meer informatie te winnen over hoe dit precies te werk gaat. Wellicht zouden jullie ons kunnen helpen met het opstellen van een bouwplan voor dit conceptuele voertuig. Wij zien graag een reactie tegemoet.Mvg,
Nasreddine Harrass
-
Hoi Nasreddine,
Leuk dat je via ons je profielwerkstuk wilt gaan maken. Wij kunnen je zeer goed helpen met het ontwerpen van een auto en eventueel zelfs een 3D prototype op schaal maken! Echter moeten we voordat we verder gaan beginnen bij het begin.
Zoals je op onze website kunt lezen, begint het maken van een ontwerp met het opstellen van een probleem definitie en een functie omschrijving. Daarna zul je een programma van eisen gaan maken om vervolgens een plan van aanpak op te stellen.
Om te beginnen zul je moeten gaan bedenken waarom je een 'ideale' auto met 'beperkt' budget wilt maken? Wat is de achtergrond daarbij? Daarnaast moet je oppassen met een vage probleem definitie. Wat is bijvoorbeeld een beperkt budget? En wat is ideaal? Is iets dat ideaal voor jou is, ook ideaal voor iemand anders?
Allemaal vragen waar je antwoord op moet geven voordat je begint met ontwerpen. Mijn vraag is dus hoever je met dit voorwerk al bent en of je daar eventueel hulp bij kan gebruiken? Mocht dit zo zijn, kun je hier altijd je vragen stellen!
Met vriendelijke groet,
Joris Kersten
-
Hoi Joris,
Sorry voor mijn late reactie!
We willen graag een 3d model (ongeveer) van een kruising tussen een Nissan R34 GTR en een Lamborghini Gallardo als da mogelijk is. Oftewel een kruising tussen een klassieke sportscar en een hyper car. Dit alles voor de sportieve en welvarende look van de auto. Wij zitten met een budget tussen de 7500-15000 euro voor het uiterlijk zowel als de mechanische kant van de auto. Het hoeft dan ook geen hyper car te worden, maar wel in de buurt komen van de standaard performance van een R34 GTR. Wij hebben de economische (vraag-aanbod) kant al bekeken, maar daar blijft het bij.
Wij hebben verder niet die nodige verstand van auto's of 3D ontwerp programmas die hierbij van pas komt en dus nodig is om verder te komen.We hopen dat dit voldoende info is!
Vriendelijke groet,
Nasreddine Harrass en Sam van der Struis -
Hoi Nasreddine en Sam,
Een auto ontwerpen in 3D kan in verschillende moeilijkheidsgraden. Je kunt namelijk alleen kijken naar het uiterlijk van de auto, maar je zou ook alle interne zaken kunnen moduleren. Jullie hebben een prijsrestrictie, dus je zou eigenlijk de hele auto moeten ontwerpen, anders weet je nooit zeker hoeveel onderdelen erin zitten en hoeveel dit, inclusief arbeid, zou kosten. Daarom denk ik dat jullie onderzoeksvraag te breed is.
Ik wil jullie heel graag helpen met het ontwerpen en eventueel zelfs printen van een model, maar je structuur en opzet moeten daarvoor wel goed zijn. Op dit moment zitten er dus nog wat gaten in. Zoals bijvoorbeeld:
- Waarom een kruising tussen een Nissan R34 GTR en een Lamborghini Gallargo?
- Waarom tussen 7500-15000 euro?
- Wat ga je doen met de motor, chassis, bekabeling, turbo, etc.
Kortom de manier waarop jullie nu je project ingaan denk ik dat het een veel te grote scope heeft. Daarnaast lees ik nu 2 restricties: een budget en een performance. Denk je niet dat bij het ontwerpen van een auto meer eisen/restricties nodig zijn?
Ik hoop dat jullie het met me eens zijn. Dan kunnen we een stapje terug doen en vanaf een gedegen basis verder denken.
Groetjes,
Joris
-
Goeiemorgen Joris,
Het idee van de kruising tussen deze twee auto's is puur op basis van uiterlijk, waarbij wij iets origineels wilden bedenken. Verder wilden wij wat ontwerpen dat modern is met toch een vleug van het klassieke. De gekozen modellen kunnen dus ook veranderd worden. Het budget is ook niet heel streng maar dit hebben wij als basis genomen om zo niet even duur uit te vallen als de super/hypercars die nu op de markt zijn, neem bijvoorbeeld een Bugatti Veyron die een begin prijs heeft van rond de een miljoen euro. We willen dus als doelgroep mensen hebben die qua uiterlijk een bepaalde droomauto in gedachte hebben, maar daar niet genoeg geld voor hebben en dus wel in zouden willen leveren op de performance van de auto tegen een lagere prijs. Het budget neemt dus inderdaad zoals u zei de nodige restricties mee, zo focussen wij ons meer op het uiterlijk dat de klant zou willen tegen een lage prijs in plaats van de performance van de auto. Echter hebben wij ook bepaalde tweedehands motorblokken inclusief bekabeling gevonden van rond de 1500 euro. Ook zouden we als "beginnend bedrijf" bijvoorbeeld kunnen beginnen aan het produceren op aanvraag zodat er geen overbodige arbeidsuren/grondstoffen worden gebruikt voor de productie die dan nauwelijks nodig zal zijn.
Er zullen inderdaad meerdere restricties en eisen zijn voor de auto en omdat we op dat gebied niet zo heel veel weten hebben we het dus aan u gevraagd.
We zijn bereid om deze stap samen terug te nemen, om zo een betere basis te realiseren en zodoende ook een beter PWS af te ronden.Groetjes,
Nasreddine en Sam
-
Hoi Nasr en Sam,
Goed dat jullie inzien dat jullie scope iets te groot is. Als ik het goed begrijp is jullie doel dus een sportauto te ontwerpen waarbij het uiterlijk het belangrijkst is en de interne onderdelen van minder belang zijn om de kosten te drukken. Ik stel dus voor dat jullie je vooral op het uiterlijk gaan focussen. Jullie kiezen nu 2 auto's die je zelf mooi vindt. Dat lijkt een handige zet, maar bij een goed ontwerp zorg je dat je doelgroep het ontwerp mooi vindt. Het zou dus slimmer zijn als je een enquête houd onder de doelgroep die jullie voor ogen hebben. Deze enquête zou dan bestaan uit de afbeeldingen van een aantal supercars, die vervolgens worden gewaardeerd. Zo kun je enigszins toetsen of jullie idee van een mooie auto, dat ook is voor je doelgroep. Vervolgens moet je bedenken dat wanneer iemand zegt dat een auto mooi is dit vaak gebaseerd is op bepaalde onderdelen: motorkap, spoiler, velgen etc. Daar zul je ook rekening mee moeten houden in je enquête.
Uiteindelijk krijg je een lijst met uiterlijke features van een aantal sportautos gewaardeerd door jullie doelgroep. Dan kun je gaan beginnen met samenbrengen en ontwerpen van jullie eigen auto.
Ik zou me dus focussen op het uiterlijk en de interne zaken heel lichtjes uitvoeren. Zoals jullie nu eigenlijk al doen, zou ik gewoon een korte zoektocht doen naar alle onderdelen die er grofweg nodig zijn en een kleine prijs tabel maken.Is dit een idee om jullie pws iets meer diepgang te geven?
Groetjes,
Joris