PWS Tesla Coil
-
Beste,
Op dit moment zijn wij bezig met het opstarten van ons profielwerkstuk. Wij zitten in 5 VWO op het Scala College te Alphen aan den Rijn.
Bij de keuze van ons onderwerp, vroegen wij ons af in hoeverre het mogelijk is om bij jullie onderzoek te doen voor ons profielwerkstuk.
Als idee voor ons profielwerkstuk hebben wij als onderwerp het analyseren van het geluid wat bliksem maakt. Uiteindelijk willen we proberen met gebruik van een tesla coil muziek te maken.Nu is onze vraag of het mogelijk is om van jullie tesla coil gebruik te maken tijdens dit onderzoek. Dit is ook van belang voor onze docenten bij het besluit of wij dit als onderwerp voor ons profielwerkstuk mogen.
We hopen zo spoedig mogelijk antwoord te krijgen zodat wij onze docenten op de hoogte kunnen stellen en zo snel mogelijk kunnen beginnen.
Met vriendelijke groet,
Romi & Jelle -
Hoi Thom,
Zoiets maken of door geluid te maken met daadwerkelijk de bliksem was inderdaad ons uiteindelijke doel.
Wat je vragen betreft.
Onze hoofd en deelvragen op dit moment zijn:- Hoe kan je muziek maken met een Tesla Coil?
- Wie was Nikola Tesla en wat heeft hij ontdekt/bedacht?
- Wat is het princiepen van een Tesla Coil en wat kan je er mee?
- Hoe maak je een Tesla Coil en hoe laat je hem veilig werken?
Hoe we bliksem willen analyseren:
Wij zouden met een tesla coil bliksemflitsen willen opwekken en dan het geluid dat hierbij vrij komt willen meten om uit te zoeken wat het verschil in geluid is bij verschillende voltages.Van bliksem analyseren naar muziek maken:
Het doel van het analyseren van bliksem is om er achter te komen wat het verband is tussen het voltage en het geluid. Met die informatie willen we gaan kijken of we verschillende tonen met bliksem kunnen maken. Met het geluid wat de bliksem maakt willen we dan "muziek" maken.Groetjes,
Romi & Jelle -
Beste Jelle en Romi,
Ten eerste, sorry voor het late antwoord dit in verband met vakantie.
Het ziet er naar uit dat jullie goed hebben nagedacht over jullie PWS!
Ik zal voor jullie even contact opnemen om te kijken wat er allemaal mogelijk is voor jullie omtrent de tesla coil!
Jullie horen spoedig van mij.Groetjes,
Thom
-
Beste Jelle en Romi,
Ik wil eerst nog een paar dingetjes aan jullie vragen!
Ik neem aan dat jullie uiteindelijk iets in deze richting willen doen?
Maar kunnen jullie mij de rest van jullie onderzoek iets meer duidelijk maken?
-Wat zijn jullie hoofd- en deelvragen tot nu toe?
-Hoe zouden jullie het geluid van bliksem willen analyseren?
-Kunnen jullie mij de stap van het bliksem analyseren naar muziek maken met de tesla coil wat verduidelijken?Ik hoor van jullie!
Groetjes,
Thom
-
Nog een aanvulling.
Wat we dus eigenlijk willen onderzoeken is het geluid dat de bliksem zelf maakt. Dus niet perse zoals in de video dat de bliksem de lucht laat trillen (wij dachten dat dit gebeurde, mocht dit fout zijn horen we het graag) maar meer echt het geluid dat vrij komt bij inslag op een materiaal.
Wij zouden dan willen onderzoeken wat het verschil in geluid is tussen verschillende voltages en verschillende materialen.
-
Daarnaast hadden wij ook nog de vraag of er misschien op de universiteit wetenschappenlijke bronnen aanwezig zijn/digitaal aanwezig zijn die wij zouden kunnen gebruiken bij de onderbouwing/weerlegging van onze uiteindelijke conclusie. Tevens als aanvulling op de tot nu toe gevonden theorie.
Groetjes Jelle & Romi
-
Hoi Thom,
Inmiddels zijn wij een stuk verder met ons PWS. We hebben verschillende gidsexperimenten gedaan en zouden nu graag onze bevindingen testen op een tesla coil.
Wij vroegen ons af of wij het volgende bij jullie zouden kunnen testen:
Experiment 1:
Doel: De frequentie van het geluid dat ontstaat bij de ontlading bepalen
Methode: We willen een vonk opwekken met een tesla coil en met een geluidssensor de frequentie van het geluid dat vrij komt meten. We zouden willen kijken of deze frequentie veranderd als we te afstand die de vonk moet overbruggen verandert.Experiment 2:
Doel: Kijken of de frequentie afhangt van de vorm van het materiaal waar de vonk op in slaat.
Methode: We willen een vonk opwekken die dan overslaat op een rond voorwerp (dit zou bijvoorbeeld 1 onderdeel van proef 1 kunnen zijn) en vervolgens de test herhalen maar dan met een vonk die inslaat op een langwerpig voorwerp. Bij beide testen willen we de frequentie meten zodat we kunnen kijken wat de verschillen zijn
Vervolg experiment 2:
Methode: variëren in het oppervalk van de materialen, dus 1 bol bijvoorbeeld met een glad oppervlak en 1 bol met een ruw oppervlak vergelijken.Experiment 3:
Doel: Kijken of de frequentie afhangt van het materiaal waar de vonk op in slaat.
Methode: We willen een vonk over laten slaan naar 2 verschillende metalen met een verschillende dichtheid en daarbij de frequentie van het geluid meten zodat we kunnen zien of er een verschil zit in de frequentie bij inslag op verschillende materialen.Wat we dus nodig zouden moeten hebben voor onze experimenten zijn:
Een tesla coil (hoeft natuurlijk geen grote te zijn)
Een geluidssensor
Minimaal 2 verschillende objecten van verschillende vormen waarop de vonk in kan slaan
Minimaal 2 verschillende objecten van verschillende materialen waarop de vonk in kan slaanWe horen graag of het mogelijk is om deze proeven bij jullie uit te voeren (het liefst op korte termijn ivm onze deadlines)
Groetjes
Romi & Jelle -
Beste Jelle en Romi,
Wat denken jullie allemaal nodig te hebben om jullie onderzoek te doen met de tesla coil?
En hebben jullie al een opzet gemaakt voor jullie proef?Groetjes,
Thom
-
Hallo Jelle en Romi,
Het ziet er inderdaad naar uit dat jullie stukken verder zijn! Ik ga uitzoeken wat mogelijk is! Zal eerst nog uit moeten zoeken of er überhaupt met een tesla coil gewerkt kan worden. Wat is jullie deadline?
Wat betreft bronnen etc. kan je natuurlijk altijd naar de universiteitsbibliotheek van de TU gaan!
Als het goed is kan je met deze link zoeken naar boeken.
Jullie horen van mij!Groetjes,
Thom
-
Hoi Thom,
11 november leveren wij ons eerste draft van het verslag in met daarin al zoveel mogelijk (onder andere de gidsexperimenten) en dan moet 12 december ons gehele verslag af zijn.
Groetjes
Romi & Jelle -
Ha Romi en Jelle,
Oke, ik ben nog aan het onderzoeken wie ik moet berichten voor een tesla coil. Ik houd jullie op de hoogte.
Hebben jullie trouwens al gekeken op de bibliotheek site?Groetjes,
Thom
-
Ha Romi en Jelle,
Mijn excuses dat ik zo laat reageer, dit komt omdat ik een paar topics ben kwijt geraakt tijdens de migratie naar de nieuwe site..
Het is mij niet gelukt om een tesla coil te vinden die kan worden gebruikt door jullie, het spijt me! Dus we moeten even een alternatief gaan verzinnen denk ik..!Groetjes,
Thom