Speelgoedauto op zonne-energie
-
Hallo,
Mijn partner en ik zijn bezig een speelgoed auto zo om te bouwen dat hij kan rijden op zonne-energie.
We hebben moeite met hoe we alles moeten aansluiten en welke draadjes wat zijn. Weet u toevallig waar men deze informatie kan vinden?
Ons doel is om de zonnecel op de motor van het autootje aan te sluiten maar ook op de oplaadbare batterijen die we hebben. Heeft u enig idee hoe dit moet of waar we informatie hierover kunnen vinden?Met vriendelijke groet,
David Zijderveld
-
Beste David,
Mooi dat jullie al wat aan het experimenteren zijn! Lukt het ook niet om de bijlage toe te voegen door op "schrijf een reactie" te drukken in plaats van een snelle reactie onderaan de pagina te typen?
Wat ik denk dat er mis gaat is dat jullie nog iets meer te weten moeten komen over het opladen van een batterij. Je zegt dat de zonnecel een spanning van 6,5 V afgeeft, is dit ook de spanning die je nodig hebt om je batterij op te laden?
Neem eens een kijkje op deze website, hier kunnen jullie misschien iets meer informatie vinden over het circuit.
Als het lukt om een bijlage toe te voegen dan kan ik jullie makkelijker verder helpen, lukt dit ook niet via de "schrijf een reactie" pagina laat me dan even weten wat voor fout je krijgt!
Groetjes!
Joost -
Beste Joost,
Als het goed is zit er nu een bijlage bij die u meer informatie geeft. Onze zonnecel kan maximaal 9 v leveren. Meestal in de zon geeft hij inderdaad tussen de 6,5 volt en 8 volt. We hebben 5 oplaadbare batterijen van 1,2 volt per stuk. Deze staan in serie dus in totaal 6 volt. Als het goed is zou de zonnecel dus redelijk efficiënt moeten opladen. Dit nemen we aan naar aanleiding van de informatie die op uw site stond.
Onze batterijen leveren per stuk 800 mA. Dus een batterij is het best op te laden als onze zonnecel rond de 80 mA levert, wat het geval is als deze goed in de zon staat. Maar we hebben 5 van deze batterijen. Daarom nemen wij aan dat het zeer lang duurt voordat de 5 batterijen volledig zijn opgeladen. Onze vraag is dan: is het handig om een tweede zonnecel te kopen en in parallelschakeling te zetten met onze andere zonnecel?Met vriendelijke groet,
David Zijderveld
-
Beste David,
Hebben jullie alle onderdelen die jullie aan elkaar aan willen sluiten al? Zo ja, wat voor onderdelen zijn dit precies? En kun je misschien iets meer uitleggen over hoe jullie alles op elkaar aan willen sluiten? Door middel van bijvoorbeeld een technische tekening?
Als ik iets meer weet dan kan ik jullie makkelijker verder helpen!
Groetjes,
Joost -
Beste Joost,
We zijn al een aardig stuk verder en hebben de goede draadjes al met de goede draadjes weten te verbinden. Wij hebben echter moeite met het opladen. We hebben geprobeerd 1 van onze oplaadbare batterijen op de laden met behulp van de zonnecel.
De zonnecel gaf een spanning van 6,5 V en een stroomsterkte van 1,5 mA, dit is zeer laag maar het was op de dag dat we dit testen zeer bewolkt en de zonnecel gaf niet veel meer dan dat.
De batterij had 2,5 A
nadat we hem 2 uur lang verbonden hebben met de zonnecel hebben we nogmaals de stroomsterkte van de batterij gemeten, deze bleek nu 2,44 te zijn.
We hebben deze proef herhaald met nu een uv lamp op de zonnecel gericht, nu gaf de zonnecel 19,6 mA.
Maar opnieuw was de stroomsterkte van de batterij lager dan voordat we hem hebben geprobeerd op te laden. Heeft u enige tips hoe dit kan en of we misschien iets verkeerd doen?
Wij zouden graag een bijlage toevoegen om u meer informatie te geven over onze proefopstellingen, maar het lukt niet om een bijlage toe te voegen. Heeft u enig idee hoe dit wel kan?Met vriendelijke groet,
David Zijderveld
-
Beste David,
Allereerst sorry voor de late reactie! Had graag eerder willen reageren maar ben druk geweest met tentamens.
Hebben jullie ook al gekeken wat er gebeurt als jullie slechts één batterij aansluiten op de lader? Op deze manier komen jullie er denk ik snel achter of jullie inderdaad een extra zonnecel nodig hebben of dat het misschien ergens anders aan ligt.
Wanneer één batterij wel goed oplaadt zou ik inderdaad gaan kijken of jullie misschien toch geen tweede zonnecel er bij moeten halen.
Hoop dat jullie hier wat aan hebben!
Groetjes,
Joost