PWS psychologie achter robotica
-
Beste studenten TU delft,
Ons onderwerp van ons profielwerkstuk is de psychologie achter robotica.
Het doel van ons werkstuk is om te kijken wat de reden is van de menselijke vormen die aan robots gegeven wordt. We hebben tot nu toe de volgende hypothese opgesteld:-De gebruiker, man of vrouw, accepteert het gebruik van robots makkelijker als deze menselijke vormen hebben.
Nu hebben we hier nog wat vragen over.
-Wat is volgens jullie de reden hiervan? Zelf hebben we twee theorieen, namelijk dat mensen streven naar perfectie, en uiten dit door een mechanische perfecte mens te creeren. De andere gaat meer uit van het gebruik van robots, wij denken dat mensen zich "veiliger" voelen als zij de vorm van dat enge metalen voorwerp herkennen.
-Wij denken dat de functionaliteit van een robot achteruit kan gaan door menselijke vormen in het model te verwerken. Wat is jullie mening/ervaring hiervan?En hebben jullie verder nog feedback of tips hoe we dit kunnen onderzoeken?
Bedankt!
Max en Zanzibar (6vwo, Scala College) -
Beste Max en Zanzibar,
Persoonlijk denk ik dat de reden hiervan is dat mensen "mechanische mensen" wilden creëren. Dit hebben ze toen robots genoemd en later is men pas verder gaan kijken dan deze menselijke vorm voor robots.
Verder ben ik van mening dat de functionaliteit van een robot zeker achteruit gaat door de robot deze menselijk vormen te geven. Bedenk maar eens hoe veel lastiger het is om een robot op 2 benen te laten lopen net als mensen, in plaats van wielen of meerdere poten die op een andere manier bewegen. De robot moet zo constant balanceren. Hetzelfde geldt voor 2 ogen of een sensorstrip rondom het hoofd van de robot. Een robot kan natuurlijk veel meer zien met een 360 graden zicht.
Bedenk verder goed welke aspecten jullie willen gaan onderzoeken. Hebben jullie al goede deelvragen opgesteld?
Groetjes,
Joost -
Change of plan.
Onze pws-begeleider vindt de onderzoeksmethode die we nu hebben niet natuurkundig genoeg, en nu hebben we een klein probleempje. Onze hoofdvraag is nu een deelvraag geworden, en onze nieuwe hoofdvraag luidt: Wat zijn de verschillen tussen industriële en menselijke robots.
Als deelvragen hebben we nu:
-Worden robots meer geaccepteerd als we er dingen in herkennen (bijv menselijk of dierlijk)?
-Wat zijn de voordelen en nadelen van [functie die we gaan onderzoeken] bij een menselijke robot ten opzichte van een industriële?
-Wat zijn verdere voor- en nadelen van een menselijke robot ten opzichte van een industriële?
Verdere deelvragen hebben we nog niet, als je een suggestie hebt is die meer dan welkom!Verder moeten we nu een meting doen waarbij we minstens één functie van zowel een industriële als een menselijke robot moeten vergelijken. Is het mogelijk om dat bij TU Delft te doen? Zoja, hoe moeten we dat regelen? En als dit niet mogelijk is, weet je dan waar we wel terecht kunnen?
Nog hartelijk bedankt nog voor het vorige antwoord
Zanzibar en Max
-
Beste Zanzibar en Max,
Een deelvraag waar ik nu nog aan denk is één waarin je jezelf afvraagt waarom mensen robots willen maken die op mensen lijken. Dit sluit ook aan op je eerste deelvraag maar misschien kunnen jullie dit een beetje combineren. Is het "geaccepteerd" worden misschien een van de redenen hiervoor maar zijn er niet nog meer?
Wat betreft jullie meting, natuurlijk kunnen we iets proberen te regelen maar dan moet ik wel wat meer concrete informatie van jullie hebben. Wat is het dat jullie precies willen gaan meten? En wat voor robots zou je hiervoor nodig hebben? Neem eens een kijkje naar het document op deze pagina en probeer dit in te vullen om wat meer duidelijkheid te scheppen van wat jullie willen doen.
Ik hoor graag snel van jullie!
Groetjes,
Joost