draadloos energie
-
Hallo,
Wij doen ons pws over draadloze energie. Resonante inductie.
We gaan onderzoeken hoe efficiënt deze vorm van energie overdracht is. Nu is het vinden van informatie lastig. Weten jullie of er boeken zijn of andere nuttige internetsites die ons kunnen helpen om de werking ervan te beschrijven?Groeten,
Rutger en Jonathan -
Hoi Stijn en Koen,
Je kan best makkelijk met eenvoudige componenten draadloze energie testen. De afstanden waar je naar moet kijken hangen af van het vermogen dat je gebruikt in je opstelling; hoe meer vermogen, hoe sterker je signaal en hoe verder je de energie kan verzenden. Het maximale vermogen dat je kan gebruiken - en dus de maximale afstand - wordt bepaald door de componenten die je voor de opstelling gebruikt.
Een voorbeeld van een doe-het-zelf opstelling is hier te vinden.
Maar het internet staat er vol mee, dus je kan ook nog wat verder zoeken als je wil.Heb je daar wat aan?
-
Hallo,
Wij doen ons pws over draadloze stroom maar meer in de richting van de efficientie. Wij zouden graag met een practicum willen laten zien welke factoren een rol spelen en hoe het met de efficientie zit. Kun je ons misschien helpen met welk spullen we nodig hebben. Hier op school hebben we alleen wat elektromagneten maar niet veel bijzonders. Kunnen we het daarmee redden of heb jij toevallig tips. Zoals bijvoorbeeld in welke afstanden wij ons kunnen verdiepen.
alvast bedankt,
Stijn en Koen
-
Hoi Rutger en Jonathan,
Hoeveel jullie al afweten van het onderwerp weet ik niet, maar hier en hier kan je de basis vinden.
Voor meer informatie raad ik je aan de artikelen te lezen waar de wikipedia-pagina naar verwijst. Als je vragen hebt over die artikelen, omdat ze wellicht wat ingewikkeld zijn, kan je die hier altijd stellen!
Succes!
-
hallo,
bedankt voor de link.
Onze onderzoeksvraag is geworden: Is draadloze stroom efficiënt genoeg om kabels weg te doen?
Wij moeten dit alleen ondersteunen met theoretische en praktische deelvragen. Zou jij ons advies willen geven welke deelvragen niet kunnen ontbreken?
We hebben tot nu toe de volgende:
Wat is inductie?
Hoe werkt draadloze stroom?
Welke factoren spelen een rol?Zou je ook kort willen uitleggen hoe het met de frequentie en spoelen zit dit is het stuk dat ik mis in de uitleg op internet.
alvast bedankt,
Koen en Stijn
-
Hoi Koen en Stijn,
Klinkt als een goed plan! Een paar dingen: In de hoofdvraag hebben jullie het over 'kabels', maar dat is best wel een breed begrip. Het lijkt me beter daar een specifiekere vraag van te maken. Over verschillende kabels lopen namelijk verschillende signalen waarvan sommige signalen wel erg geschikt zijn om voortaan draadloos te versturen en sommige lastiger. Denk aan de muis en toetsenbord van je computer (makkelijk te vervangen) tegenover de voedingskabel. Volgens mij bedoelden jullie de voedingskabels, dus wees daar dan ook echt duidelijk over. Daarnaast is het belangrijk dat je in het begin een eis zet: wanneer is het efficiënt genoeg? Dat kan je eventueel ook al in je hoofdvraag verwerken.
Dan de deelvragen. Er zijn meerdere manier om draadloze stroom te gebruiken, maak een overzicht, inclusief inductie. Dat moet je eerste deelvraag beantwoorden die iets kan luiden als 'Welke technieken zijn er om draadloos energie over te dragen?'. Vervolgens kan je daaruit selecteren welke het meest interessant is voor jullie toepassing en ga je daar in de volgende vragen dieper op in: 'Welke factoren limiteren de efficiëntie van [techniek]?' en dan tot slot: 'Hoe kan [techniek] optimaal worden gebruikt voor [toepassing]?'. Dat is wellicht een goede start.
Wat betreft spoelen en frequentie kan ik je een hoop uitleggen, maar hebben jullie een iets meer specifieke vraag, want alles gaan uitleggen is een beetje veel!