rendement dynamo
-
Hallo,
Ons pws gaat over het rendement van een fietsdynamo.
Nu zijn we op zoek naar de factoren die dit allemaal bepalen.
Een aantal zijn de magnetische flux, snelheid..
Wat zijn nog meer factoren die het rendement bepalen?
En welke natuurkundige formuels horen daarbij?Vriendelijke groeten,
Martijn -
En wat zijn goede boeken die ik hierbij kan gebruiken?
Internet heeft veel te bieden, maar het gebruik van boeken zou ook mooi zijn.. -
Hoi Martijn,
Een interresant onderwerp heb je gekozen!
Op het eerste gezicht lijkt dit redelijk simpel, maar wanneer je dieper in gaat op de theorie,
zul je erachter komen dat het best complex wordt.Wat betrefd je vraag:
Het eerste dat je zou moeten doen is in praktijk een dynamo onderzoeken.
Kijk welke onderdelen erin zitten, wat ze individueel doen en hoe ze in combinatie met elkaar werken.
Voor het begrijpen hoe onderdelen samen werken verwijs ik je door naar deze site.Kies hier voor [i]run now[/i] en probeer dan de verschillende onderdelen uit de praktijk te linken aan de onderdelen die je ziet in de simulatie.
Wanneer je de werking van de dynamo begrijpt, kun je de schakel maken naar het rendement.
Probeer je voor te stellen wat rendement precies inhoud.In woorden: Het rendement is de verhouding van de energie die je uit een systeem haalt, ten opzichte van de energie die je erin stopt en de energie-verliezen in je systeem. Uit deze verliezen kun je dan weer de variabelen halen die een rol spelen bij het vaststellen van het rendement.
Bij een dynamo is de energie die je erin stopt logisch; een dynamo zet immers bewegingsenergie om in elektrische energie. Echter in de dynamo zelf zitten verliezen. Deze verliezen zorgen ervoor dat je niet evenveel energie uit de dynamo haalt als dat je erin stopt.
Over deze verliezen, en dus over de variabelen die bij deze verliezen komen kijken, kun je meer vinden op deze site.
Voor Nederlandse literatuur over de dynamo zou ik hier kijken en wanneer je Engels op niveau is, kun je in deze lijst, ook zeer bruikbare literatuur vinden.
Ik hoop dat jullie eruit komen en als er nog vragen zijn ben ik er om jullie verder te helpen!
Met vriendelijke groet,
Joris Kersten