LED-Horloge PWS
-
Hallo,
Ik ben Rosita, ik zit in 5vwo en ik moet dit jaar beginnen met een PWS.
Ik zat te denken aan het maken van een digitaal horloge, ik vroeg me af of iemand weet of dit of dit wel mogelijk is om zelf te maken. En zo ja, of ik hier misschien hulp bij zou kunnen krijgen.
Groetjes Rosita
-
Hee Berend,
Ja heel erg bedankt. Ik wil me op de technische kant focussen, dus die lijst met onderdelen is wel handig. Ik ga denk ik eerst van alles uitzoeken wat het is en kijken hoeveel alles bij elkaar kost.
Ik laat het weten als ik nog meer vragen heb :)
Groetjes Rosita
-
Heehee,
Ik heb nog wat meer vragen
IK heb tot nu toe van alle onderdelen op de onderdelenlijst van de bovenstaande link geprobeerd op te zoeken wat het ongeveer is en waarvoor ik het nodig zou hebben.
Ik heb gemerkt dat dit nog best wel moeilijk is als je eigenlijk weinig tot niets van het onderwerp af weet.Heeft iemand tips voor een boek/site die ik kan lezen of iets anders waarmee ik wat meer over dit onderwerp en elektronica in het algemeen te weten kan komen ??
En kan iemand me misschien helpen met het opstellen van een stappenplan voor het in elkaar zetten van het horloge ?
Alvast bedankt, Rosita
-
Hallo Rosita,
Leuk plan! Uiteraard is het mogelijk. Het hangt er een beetje vanaf wat je focus is. Wil je heel technisch bouwen, kijk dan eens hier.
Wil je meer bezig zijn met het product en de gebruikerservaring? Dan lijkt het me beter om uit een digitaal horloge het klokje te halen en het bandje etc gaan vervangen met jouw toevoegingen.
Helpt dit je wat op weg?
-
Hoi Rosita,
Het is lastig om het hele LED horloge geheel te begrijpen denk ik, daar zal je een paar jaar elektrotechniek voor nodig hebben. Er zijn wel diverse sites die je kunnen helpen meer te begrijpen. Bijvoorbeeld deze. Je kan natuurlijk ook een boek erover opzoeken, maar pas op dat je niet een te ingewikkeld boek neemt. Misschien is ets als 'elektronica voor dummies' een goede start.
Wat betreft het stappenplan, dat staat op die site toch? Of zijn daar nog dingen van onduidelijk?
-
Haha, ik heb vorige week uit de bieb precies dat boek geleend :).
Ja, er staat wel een stappenplan op de site die je me hebt gegeven, maar daarbij wordt er wel min of meer vanuit gegaan dat de mensen die het lezen al helemaal thuis zijn in de elektronica wereld. Wat ik dus nog niet ben. Een stappenplan waarbij echt stap voor stap wordt uitgelegd wat ik moet doen is misschien een beetje veel gevraagd, maar ik durf nu ook niet echt onderdelen te gaan kopen, omdat ik niet precies weet wat ik nodig heb enz.
Het punt is eigenlijk dat ik graag ook aan het practische deel wil beginnen, maar dat ik niet zo goed weet hoe en wat ik precies nodig heb.
Denk je dat het misschien iets te hoog gegrepen is om echt een horloge in elkaar te zetten ? Of dat ik er wel uitkom als ik bijvoorbeeld mensen in de winkel om hulp vraag ?
Ik kan op school wel hulp krijgen met solderen.Groetjes,
Rosita -
Hi Rosita,
Je kan gewoon met die lijst die daar staat (hieronder gekopieerd) naar een elektronica-winkel gaan die losse onderdelen verkoopt! Deze onderdelen komen later allemaal in het stappenplan terug, dus het wordt vanzelf duidelijk wat je ermee moet doen. Volgens mij is het een leuk en haalbaar project! Als je tegen iets specifieks aanloopt, kan je dat altijd aan me vragen.
Sommige dingen moet je misschien na je bezoek aan de elektronica dingen op internet bestellen, zoals een arduino-bord. Maar zij kunnen je met het gros van de onderdelen helpen! Hier de lijst nog een keer:
- 130 LEDs.
- 15 2N4401 transistors.
- 20 1K resistors.
- about 10 resistors for the current protection(more detail in step 2). I used 150Ohms.
- DS1307 real time clock IC.
- one coin cell battery holder.
- 4 Tact switches.
- Prefboard (you would like to get along one for the display about 8inch*3inch)
- ATMega328 with arduino bootloader.
- A programmer for programing the chip.
- 7805 voltage regulator.
- 16MHz crystal.
- two 22pF caps.
- 28 pin IC socket for the ATMega328.
15)10 uF cap.
16)0.1 uF cap. - 4017 counter
- 32.768KHz crystal
Als je niet weet naar welke winkel je moet gaan, laat me dan weten waar je woont, dan zoek ik er eentje in de buurt!
Succes!
-
Oke, bedankt :).
Dat ga ik dan doen.Ik woon in Krimpen aan den Ijssel.
Dankjewel :).
Groetjes Rosita
-
Hi Rosita,
In Rotterdam ben ik niet zo bekend, maar ik denk dat je het best naar DIL electronica kan gaan. Zie hier voor hun adres en contactgegevens.