PWS Railgun Welke energiebron?
-
Goedenavond!
Voor mijn pws ben ik bezig met het ontwerpen/bouwen van een railgun, ik ben bijna klaar met het ontwerp van het prototype:
- 2 Aluminium rails 4040.5 (Koperen rails zijn tegenwoordig erg duur, en door de diameter heeft dit weinig effect op de weerstand)
- Projectiel: Aluminiumfolie rond een paperclip (1x4cm)
Maar ik zit nog te twijfelen over wat de beste energiebron is:
- Auto accu 60 Ah (+-450 Amps maximaal) 12 V
- 24 Batterijen (Flitser) 2 Ah per stuk = 48 Amps parallel geschakeld 1,2V of serieel geschakeld: 2 Ah 29V
De auto accu zal bij 450 Ampère een extreem laag voltage leveren, uit de formules lijd ik af dat een grotere stroomsterkte zorgt voor meer kracht. Maar op internet gebruiken de meeste mensen die een railgun bouwen condensators met een hoog Voltage ipv een hoge stroomsterkte.
U = I*R I = U/R
Kan ik beter de Auto-accu of de Flitserbatterijen gebruiken? En als ik beter de Flitserbatterijen kan gebruiken, kan ik deze dan beter Serieel of Parallel schakelen?
Of kan ik beter condensators kopen met een hoog Voltage? bv: Hoogcapacitieve elco 056/057 100V 1000µF 5euro bij conrad?Graag hoor ik van u!
Groeten,
Emiel -
Beste Emilie,
De grap van een railgun is dat je heel veel stroom in een korte tijd moet geven, daarom zal je vaak zien dat mensen een condensator opladen en vervolgens met de ontlading daarvan hun railgun afvuren. Je moet wel begrijpen dat je hier over hoge vermogens praat en dat deze opstellingen behoorlijk gevaarlijk kunnen zijn. Daarom raad ik je aan dit met je begeleidend docent te overleggen en met hem te overleggen.
Succes,
-
Okee! bedankt voor je reactie.
Groeten,
Emiel