Vliegtuig op zonne-energie
-
Hallo,
Ik ben bezig met het maken van een vliegtuig dat op zonne-energie werkt: tijdens het vliegen moet het toestel werken op de zonnecellen zelf in combinatie met een accu, die ook oplaadt wanneer 'ie niet vliegt. Ik kom echter een aantal problemen tegen bij het ontwerpen van het elektrisch systeem.
Ik wil zo'n tien tot zestien zonnecellen (0,6 volt/1300 milliampère/660 milliwatt) gebruiken. Voor de rest heb ik twee motortjes nodig, één voor elke vleugel. Hiermee zou het vliegtuig kunnen sturen; dat lijkt me makkelijker dan gebruik te maken van een richtingsroer achter. Maar ik zou niet weten hoe ik de motortjes, de zonnecellen, de accu, de controller en de receiver (infrarood o.i.d.) op elkaar moet aansluiten om het vliegtuig te laten functioneren.
Kan iemand mij hierbij helpen?
Alvast bedankt!
-
Hallo Nick,
Waarom denk je dat het makkelijker is om met de twee motortjes het vliegtuig te besturen in plaats van een roer? Ik denk zelf dat je ZONDER richtingsroer weerstand aan het ontwerp weghaalt en hij daardoor efficiënter vliegt. MAAR; het lijkt met best lastig om de motortjes dusdanig te programmeren dat dus het vliegtuig op de hoogte as bestuurbaar is op die manier. Nu ben ik absoluut geen expert op het gebied, van model besturingssystemen en modelvliegtuigjes algemeen, dat moet je dus even bij iemand anders checken. Ik adviseer je om eens op het modelbouwforum (www.modelbouwforum.nl) te checken en daar te vragen.
Wat betreft het aansluiten van de onderdelen moet je helaas ook bij iemand anders zijn. Hier heb ik weinig ervarging mee. Ook hier zou ik het bij het modelbouwforum proberen. Volgens mij zijn zij erg behulpzaam.
Voor de wat theoretischere vragen moet je sowieso bij mij zijn!
Groeten,
Hubert