Speakers & spoelen
-
Wij maken voor ons PWS een luidspreker, maar dan niet de connus zelf alleen de scheidingsfilter en de kast. We hebben een pakket gekocht bij conrad en deze in elkaar gezet, de midden-frequenties waren de hard, dus we hebben zelf een 1e orde en een 2e orde scheidingsfilter gemaakt. De componenten waren erg duur, dus hebben we de spoel zelf gewikkeld, maar nu vragen we ons af of de zelfinductie wel goed is van de spoel. Zouden we dit kunnen nameten op de TU-Delft? Want op school hebben we geen L/C-meter, wel een multimeter natuurlijk, maar voor zo ver ik weet kan je de zelfinductie daar niet mee meten.
Afgelopen donderdag hebben we bij ons zelfgemaakte 1e orde filter bij veel verschillende frequenties het aantal dB gemeten, althans dat was de bedoeling, want op de meter die we hadden stond dBA. Maakt dat veel uit of niet? Ook vraag ik me af of onze oude analoge decibelmeter wel op alle frequentie (60-22000 Hz) wel even goed meet. Misschien heeft de TU daar betere apparatuur voor en zo ja, zouden we dan dat kunnen gebruiken (onder begeleiding) op de TU?
Alvat bedankt voor alle moeite, hulp en antwoorden.
Groet Martijn
-
He Martijn,
De dB(A) is wellicht niet de beste manier om dit te meten, want de sterkte van het signaal hangt hierbij ook af van de frequentie. Natuurkundig gezien is dat natuurlijk onjuist, maar het heeft met de menselijke waarneming te maken. Het lijkt mij dus vrij logisch dat jullie meter hoog uitslaat bij de middentonen, want die zijn voor het menselijk oor het best hoorbaar. Zie ook deze website.
Verder wil ik voor je informeren of je hier kan meten, maar volgens mij kan je dat ook wel zelf doen. Kijk bijvoorbeeld naar de methode van Freddy (in zijn eerste post) op deze website
Zo kan je met een functiegenerator en een oscilloscoop je spoel doormeten en uitrekenen. Dat hebben jullie ook wel op school, toch? Mocht je er niet uitkomen, schroom niet hier te posten!
Groeten & succes,
Berend -
Bedankt voor de methode van het meten van de zelfinductie, ik ga dit donderdag/vrijdag proberen, dan laat ik wel weten of het gelukt is.
Volgens mij heeft onze school geen "normale" decibelmeter. Is dit niet om te rekenen? (misschien dit , maar altijd beter is direct in dB meten, toch?) Anders op de TU meten? Bedankt voor het informeren, ik hoor het wel
Groet Martijn
-
Hoi Martijn,
Je kan hier in elk geval de geluidsdruk achterhalen.
Ik zal even toenadering zoeken bij een akoestische groep of je er zou kunnen meten met een normale dB meter.
Groeten,
Berend