PWS 3D printen in de bouw
-
Hallo Joris,
Excuses voor de late reactie.
Onze deelonderwerpen zijn:- Hoe is het 3d-printen ontstaan
- Hoe werkt 3d-printen
(Deze vragen zijn vooral gebasseerd op hoe het 3d-printen werkt en nog niet specifiek op de bouw) - Welke materialen worden voor 3d-printen in de bouw gebruikt?
- Voor- en nadelen van 3d-printen in de bouw
- Toekomst van 3d-printen in de bouw
We willen een huis gaan printen, omdat dit in de toekomst waarschijnlijk de meest gebruikte toepassing van 3d-printen in de bouw. Dit willen we gebruiken als aanvulling op ons theorie-deel. We willen het voor zover mogelijk ook filmen zodat we het proces kunnen laten zien tijdens de pws-presentatie.
Groeten,
Tom en Robert -
Hallo Joris,
Ik denk dat we het niet over hetzelfde hebben.
We wilden een huis op veel kleinere schaal printen van 1 soort materiaal (een model), een heel huis is natuurlijk niet mogelijk.
Dit als een soort simulatie van hoe het in het echt zou moeten gaan gebeuren.
Ik denk dat dit wel goed uitvoerbaar is?Groeten
-
Hoi Robert,
Ik denk zeker dat dit uitvoerbaar is. Je zult dan een model in solidworks moeten ontwerpen.
Dit is dan vervolgens redelijk eenvoudig uit te printen.
Echter blijft bij mij de vraag, met welke reden wil je het printen?
Wat voor tests wil je er bijvoorbeeld mee doen?
Of gaat dit vooral om het feit dat het leuk is om het te printen?Groetjes,
Joris
-
Hallo Joris,
We willen het model gebruiken om de mogelijkheden van verschillende materialen te vergelijken. Dit komt voornamelijk neer op de vergelijking met beton. Dit zou ook passen bij onze derde onderzoeksvraag.
Daarnaast vroegen we ons af wat de afmetingen van het model mogen zijn en of wij Solidworks op onze computer kunnen krijgen of dat het de bedoeling is dat we dat bij jullie doen.Groeten,
Tom en Robert -
Hoi Tom en Robert,
Solid works is te verkrijgen op een trial versie van 3 maanden. Hiervoor moet je zelf even met SolidWorks bellen of mailen. De afmetingen zijn ongeveer 15cmx15cmx15cm voor de 3D printer.
Toch zou ik nog graag weten of jullie dan na hebben gedacht hoe je zo'n geprint model wilt vergelijken met beton? Wat zijn de vergelijkingscriteria? Ik kan me voorstellen dat dit bijvoorbeeld sterkte is, maar hoe wil je dat dan meten? En als je het wilt vergelijken met beton, dan zul je van beton ook een modelhuisje moeten maken, maar is beton wel terug te schalen naar zulke kleine afmetingen. (aangezien het gruis in het beton niet kleiner wordt...)
Veel vragen, maar we komen tot de kern van jullie probleem, hou vol!
Groetjes,
Joris
-
Hoi Joris,
Is het misschien mogelijk dat we een keer telefonisch contact hebben?
Dit is waarschijnlijk een manier waarop we iets sneller van elkaar weten wat de ideeën zijn en wat we moeten verwachten.
Dan kunnen we hopelijk ook spoedig een afspraak maken.Groeten,
Tom en Robert -
Hoi Joris,
We hebben inmiddels onze plannen flink aangepast en ik denk dat dit ook aan de eisen voldoet.
We willen meerdere kolommen printen van dezelfde afmetingen en hetzelfde materiaal.
De kolommen verschillen in opbouw. De ene kolom is bijvoorbeeld opgebouwd uit driehoeken en een andere heeft een honingraatstructuur. Deze verschillende kolommen gaan we vervolgens testen op de kracht die ze aankunnen.
We willen deze kolommen printen, omdat er in de bouw nooit een massief blok geprint wordt (maar mallen voor bijvoorbeeld beton óf structuren die wij willen testen). We willen zo testen welke structuur het sterkst is en welke daarom het best kan worden toegepast in de bouw.
Het is even iets heel anders, maar het lijkt ons in ieder geval beter dan het vorige plan.Groeten,
Tom en Robert -
Hoi Robert en Tom,
Allereerst vind ik het slim dat jullie de scope van je onderwerp iets hebben verkleind.
Jullie focussen je nu op kolommen om te printen, maar ik zat zelf meer te denken aan bepaalde overspanningen.
Jullie moeten eens googlen op spaceframes van het bedrijf Octatube uit Delft. Ik denk dat het zeer relevant is als je twee of drie verschillende frames ontwerpt en hier dan proeven op gaat doen?Jullie kunnen 25 feb langskomen, maar wat willen jullie dan precies gaan doen? Het gaat namelijk niet lukken om een object te printen en gelijk de sterkte te meten. Daar gaat wat werk aan vooraf.
Groetjes,
Joris
-
Hallo Joris,
We kunnen de kolommen testen op verschillende krachten (bijv. trekkracht, drukkracht), maar dit is ook afhankelijk van de hoeveelheid kolommen die we bij jullie mogen printen. Om een goede proef te kunnen doen, is het wel noodzakelijk om een proef meerdere keren te kunnen uitvoeren (om toeval uit te sluiten).
Daarom dus de vraag: is het mogelijk om een meerdere kolommen per soort te printen, zodat we de kolommen op meerdere soorten krachten kunnen testen én we alsnog een betrouwbaar resultaat kunnen krijgen?Als overzicht van onze proef:
We hebben gekozen voor 2 verschillende structuren, driehoeken en honingraat.
Hiervan willen we dus kolommen gaan printen.
Deze kolommen willen we, na het printen, testen op de kracht die ze aankunnen (welke kracht(en) is nog afhankelijk van het aantal kolommen dat we mogen printen).We willen ons opgegeven voor donderdag 25 februari, als dat bij jullie uitkomt?
Dan hebben we nog genoeg tijd om de resultaten te verwerken in het verslag (inleverdatum: 8 maart)Groeten,
Tom en Robert -
Beste Tom en Robert,
Jullie switch lijkt me zeer noodzakelijk. Dat schemerde ook al door in de vragen die ik stelde.
Het probleem statement dat jullie nu neerleggen geeft meer mogelijkheden en bakent jullie onderzoek veel beter af. Zijn jullie al zover gekomen dat een probleem omschrijving heeft geresulteerd een een hoofdvraag en deelvragen? Deze zou ik graag weten.Vervolgens willen jullie deze kolommen natuurlijk printen op de TU Delft. Dit is zeker mogelijk, wel verlang ik dat jullie even nadenken over hoe je de sterkte (en welke sterkte??) precies wilt gaan meten?
Voor verdere informatie lijkt het me verstandig wanneer jullie je aanmelden voor de pws middag. Dan kunnen we verder kijken naar de voorbereidingen voor het 3D printen.
Groetjes,
Joris
-
Hallo Joris,
als reminder: zou je nog even de naam van het andere ontwerpprogramma willen sturen.Met vriendelijke groet,
Tom Opmeer -
Hallo Joris,
We hebben de spaceframes van Octatube bekeken en het lijkt inderdaad ook een goed idee, alleen denken wij dat dit niet helemaal past bij de rest van het verslag. De kolommen sluiten meer aan op de theorie en we hebben na 25 februari niet veel tijd meer om dit nog te veranderen. Daarom willen we toch het plan van de kolommen voortzetten als dat mogelijk is.
Op 25 februari zorgen wij dat we de ontwerpen af hebben zodat we bij jullie maximaal van de tijd kunnen profiteren om te printen. Vervolgens is het niet noodzakelijk dat we de krachttests bij jullie doen, als het materiaal het dan nog niet aankan.
Wij hebben dan nog enkele vragen:
Hoeveel kolommen zouden we kunnen printen?
Hoelang duurt het ongeveer voordat het materiaal bij jullie klaar is om tests mee te doen?Groeten,
Tom en Robert -
Hoi Tom,
Klopt, ik ben even in overleg gegaan met de man van de 3D printer.
Jullie kunnen gewoon sketch up gebruiken. Dat ken je vast wel.
Verder had hij nog een idee voor jullie probleem van tijdsnood:
In principe moet je voor dinsdag de modellen opsturen, zodat die dinsdag in de printer kunnen en ze donderdag klaar zijn. (Ik zal vragen of hij een aantal fotos maakt)
Omdat het wel erg weinig tijd is voor hele modellen, is het misschien een idee om alleen de verbindings-knooppunten te printen en de staafjes tussen deze knooppunten gewoon van metaal of hout pakken.
Dit scheelt een hoop tijd qua modeleer werk, dus dat raad ik aan.Ik neem aan dat je nog vragen hebt. Je hebt mn nummer en kunt me morgen de hele dag bereiken.
Groetjes,
Joris