Pws vervoer door vacuumbuis
-
Hallo,
Voor mijn pws doe ik mee aan een wedstrijd met het onderwerp: de maritieme wereld van 2050. Bij dit onderwerp hebben we ervoor gekozen te gaan onderzoeken of men in 2050 vervoer door vacuumbuizen kan gebruiken. Dit vervoer wordt dan aangedreven door elektromagnetisme. De grootste reden om voor dit soort vervoer te gaan is dat er minder weerstand is. Daarom willen wij in ons pws ook een deelonderwerp over hoe veel weerstand er dan is bij een normale boot. Op dit onderwerp zijn wij vastgelopen en we zouden hier dus graag wat hulp bij krijgen.
Alvast bedankt,
Saartje Feith
-
Hoi Saartje,
Interessant dat jullie een project doen wat 35 jaar in de toekomst kijkt. De vraag is of je überhaupt met vacuumbuizen moet beginnen, maar ik vermoed dat jullie dit nou eenmaal hebben gekozen.
Toch begrijp ik niet wat het idee is van een boot hierbij?
De weerstand op de romp van een schip is wel te bepalen dmv een experiment, maar ik snap niet waarom dit voor jullie van belang is. Hier vind je daar in ieder geval veel informatie over.
Verder moest ik transport door een vacuumbuis gelijk denken aan het Hyperloop project van Elon Musk's SpaceX. Ik denk dat dit heel erg in de richting komt van wat jullie gaan onderzoeken. (Dit heeft echter vrij weinig met maritieme techniek te maken?)Groetjes,
Joris