invloed van verschillend aantal vinnen op een surfboard
-
Wij gaan onderzoeken wat de invloed is van een verschillende hoeveelheid vinnen op de wendbaarheid en stabiliteit van een (Mini Malibu) surfboard.
Met dit bericht willen wij graag vragen of iemand tips voor ons heeft hoe wij, door middel van wat voor een proef, wij goede resultaten kunnen krijgen?
Wij dachten zelf aan proefjes op schaalmodel, maar dan is de vraag hoe en waarvan wij onze schaalmodel surfboards gaan maken en op welke manier wij onze proef uit gaan voeren enz.
in de attachment staat ons plan van aanpak, voor meer informatie over ons PWS.
Groet,
Kari Dooren en Yael Blom -
Hoi Joris,
Heel erg bedankt voor je bericht.
Het lijkt ons allebei erg leuk om in die sleeptank een experiment te doen!
Wij zullen spoedig die 3 zaken op orde stellen en dan weer bij jou terug komen om een datum te prikkenIk vroeg me wel nog af hoe groot het schaalmodel maximaal mag zijn, want misschien kunnen we daar dan gewoon een klein surfboard voor gebruiken.
Groetjes,
Kari -
Hoi Kari en Yael
Ik heb de beschikking over een soort van sleeptank op de TU Delft. We zouden jullie surfboard daarin kunnen leggen en kijken wat de weerstand is die het aantal vinnen oplevert. Echter moeten een aantal zaken hiervoor op orde zijn:
- Je moet een schaalmodel hebben, waarbij het aantal vinnen zeer makkelijk te variëren is
- Je moet heel duidelijk aangeven hoe de gewichtsverdeling van de persoon op de plank is. Dit zul je moeten aanbrengen bij het testen.
- Er moet een gedegen proefopzet komen waarin precies staat wat je nodig hebt, wat je precies gaat doen, exact hoe je dat gaat doen, wat je verwachtte resultaten zijn, hoe je je werkelijke resultaten gaat analyseren, etc.
Wanneer deze zaken op orde zijn, kunnen we kijken of we een datum kunnen prikken. Ik wil verder nog even vermelden dat ik jullie planvanaanpak strak en correct vind. Er staan enkele spellingsfouten in, maar inhoudelijk hebben jullie al goed uitgedacht wat je gaat doen. Goed bezig!
Groetjes,
Joris
-
Hoi Kari,
Ik denk dat een klein surfboard te groot is. Dit komt niet doordat de bak niet groot genoeg is, maar de golven die er opgewekt worden hebben een maximale grootte en zijn voor jullie experiment wel van belang. De schaal die onze modelboten hebben is meestal 1:30.
Groetjes,
Joris
-
Hoi Kari,
Het schaalmodel kan wel iets groter zijn alleen zijn de golven niet echt representatief. Wel lun je de weerstand meten. Het wordt daardoor een onnauwkeurigere meting, maar zeker niet onbruikbaar. Wat betrefd de planning voorzie ik problemen. Kunnen jullie een aantal data geven dat jullie zouden kunnen. Afhankelijk van de beschikbaarheid van de tank kijk ik wat er mogelijk is!
Gr
Joris
-
Hi Joris,
Wij hebben problemen met het verkrijgen van een schaalmodel.. Ik vroeg me ook af hoe groot het board in de tank maximaal mag zijn? want 1:30 is voor boten wel een ander verhaal dan voor een surfboard zou ik denken. Anders zou ons model kleiner dan 10cm lang zijn. Ook weet ik nog niet hoe we het model precies kunnen maken.
Daarbij vraag ik me af wanneer we het in de praktijk in delft zouden kunnen testen, aangezien de kerstvakantie er ook al snel aan komt en wij moeten het verslag uiterlijk 6 januari inleveren.
Groetjes
Kari