PWS Raketauto
-
Geachte meneer/mevrouw,
Wij zitten momenteel in VWO 6 en het leek ons een leuk idee om een miniatuur Raketauto te maken voor ons profielwerkstuk (dit is goedgekeurd door de vakdocenten). Echter hebben wij een aantal vragen.
Wat zijn geschikte vaste brandstoffen om te gebruiken? (als je ongeveer 30-60 km/h wilt behalen)
En zouden wij eventueel jullie windtunnel mogen gebruiken om de aerodynamica te testen van verschillende ontwerpen?
Met vriendelijke groet,Teun Strikkers, Tom Mulders en Tobi de Kok
-
Beste Hubert,
Wij willen het ontwerp testen(carroserie) op aerodynamische eigenschappen en eventueel neerwaatse kracht.
Is dit mogelijk?Groeten,
Teun Strikkers, Tom Mulders en Tobi de Kok
-
Hallo Teun, Tom en Tobi,
Wat geschikte brandstoffen zijn weet ik helaas niet. Maar ik zal het even bespreken met onze scheikundige moderator, misschien kan zij jullie daarbij helpen.
Wat de windtunnel betreft; Wat wil je gaan meten? We hebben een opstelling waarmee we vliegtuig profielen testen op lift. Aangezien je met een raket geen lift gebruikt, lukt dat niet echt. Wat je wel zou kunnen doen, is zelf een opstelling maken waarbij je de raket aan een buis bevestigt en naar de stabiliteit gaat kijken. Door verschillende vormen en locaties van je vind op je raket zou je experimenteel kunnen aantonen wat het beste ontwerp wat betreft vinnen is. Het testen zelf zou je dan op 24 oktober in de middag moeten doen. Dan is namelijk de volgende workshop.
Groet, Hubert
-
Hey Teun,
Wat bedoel je met aerodynamische eigenschappen? Ik heb het denk ik verkeerd begrepen. Ik zat aan een raket te denken, maar je hebt het natuurlijk over een auto. In principe is de downforce inderdaad belangrijk, maar dat kan helaas niet met de huidige opstelling. Als je de auto op een weegschaal plaatst en deze in een zelfgebouwde windtunnel zet zou je denk ik wel al een effect kunnen zien....
Groet, Hubert
-
Beste Hubert,
Wij willen dmv van de windtunnel een keuze maken tussen verschillende ontwerpen, hiermee bedoel ik de buitenkant (de bloodhound ssc is bijvoorbeeld een geschikte inspiratiebron). Wij willen dus de lucht weerstand van de buitenkant van (bijvoorbeeld 3) verschillende testmodellen meten en die gegevens gebruiken die uiteindelijk leiden tot ons definitieve ontwerp.
Hopelijk is het duidelijk zo.
GroetenTeun Strikkers
-
Beste Margje en Hubert,
Margje:
Bedankt voor je reactie, wij hebben zelf 3 brandstoffen uitgekozen Zn + S, KNO3 + C6H12O6 en buskruit. De kracht die deze reactie opbrengt willen we meten met een weegschaal. Of is een andere manier handiger?Hubert:
Ik heb inmiddels meer informatie verzameld over het stukje lift. Ik denk nu dat ik de lift kan gaan bereken met de windtunnel. Ik dacht zelf echter dat het erg moeilijk gaat worden met de opstelling van 24 oktober omdat volgens mijn gegevens ik de windsnelheid boven de auto en onder de auto(aftand auto wegdek) moet kunnen meten, en dus het model op een plat vlak moet staan. Zal dit echter wel gaan met de opstelling van 24 oktober?
Met vriendelijke groet,Teun Strikkers
-
Beste Teun,
Zijn jullie nog op zoek naar vaste brandstoffen? Het werken met vaste brandstoffen is niet zonder risico's, het idee van vaste brandstof is dat de oxidant al aanwezig is (je hebt geen zuurstof nodig), daardoor is de reactie niet te stoppen wanneer je hem eenmaal ontsteekt. Dus als jullie dit gaan bouwen, overleg dan goed met je leraar. Hier staan een aantal mengsel die worden gebruikt door modelraketbouwers, ik zou gaan voor de suikermengsel, deze lijken mij het veiligst. De uiteindelijke snelheid ligt zowel aan de brandstof als aan het ontwerp van de uitlaat. Ik kan dus niet direct zeggen waarmee je 60km/uur mee bereikt.
Hadden jullie hier inmiddels zelf ook al verder naar gekeken?
-
Beste Teun,
Willen jullie per se 3 verschillende soorten brandstof gebruiken? Buskruit is erg explosief en dus redelijk gevaarlijk om mee te werken. En het zink zwavel mengsel is zeer giftig. Ik zou voor het kaliumnitraat mengsel gaan.
Ik snap niet helemaal hoe jullie de kracht willen meten met een weegschaal, kun je dit iets verder uitleggen?
-
Hoi Teun,
Je kunt het inderdaad meten met een weegschaal als je een opstelling maakt waarbij je de raket vastzet boven de weegschaal. Hebben jullie al gekeken naar de verbrandingswarmtes van jullie brandstoffen? Hiermee kunnen jullie een inschatting maken hoeveel brandstof je in je raket wil stoppen, en welke de meeste kracht oplevert.
-
Beste Margje,
Wij willen inderdaad 3 verschillende brandstoffen testen, hiervoor is toestemming gegeven. Wij willen de brandstof kiezen die het meeste kracht oplevert per gram. Dit willen wij doen dmv een miniatuur raket op een weegschaal te zetten en de gewichtstoename die wordt waargenomen te vermenigvuldigen met 9,81 . Dit is eigenlijk de enige manier die wij weten om dit te kunnen testen. Weet jij misschien een andere manier?
Met vriendelijke groet,Teun Strikkers