Eigen huis ontwerpen
-
Hallo,
ik zit op het Lorentz Casimir Lyceum in Eindhoven en ik moet mijn pws onderwerp gaan bedenken. Ik heb er al voor gekozen om dit te doen bij het vak natuurkunde en mijn profiel is N&T N&G en ik wil Bouwkunde gaan studeren. Nu heb ik zelf al nagedacht voor een onderwerp en lijkt mij het leukst om met mijn pws een eigen huis te ontwerpen, omdat dit dan aan kan sluiten aan mijn verdere studie Bouwkunde, dit huis wil ik dan nog wel wat verschillende eisen geven waaraan het moet voldoen. Alleen het probleem is dat mijn begeleider hier niet heel goed mee kan helpen, want hij heeft nooit bouwkunde gestudeerd. Nu is mijn eerste vraag of dat er iemand op dit forum zit die mij zou kunnen helpen, wanneer ik er niet meer uitkom, met bijvoorbeeld het berekenen van draagkrachten op de muren. Verder heb ik nog een vraag of iemand nog wat ideeën heeft om als eisen te stellen aan het huis. Alvast bedankt!
Gr. Tim
-
Hallo Tim,
Bouwkunde is een interessante richting met diverse deelonderwerpen waarbinnen je je project nog verder kunt afbakenen. Je geeft zelf al aan iets te willen ontwerpen, dit heeft invloed op de opbouw van je werkstuk. Zie hier het stappenplan dat nuttig is om te volgen zodra je je onderwerp hebt bepaald. Neem hier je tijd voor, een goede hoofdvraag met bijpassende deelvragen zijn zeer belangrijk voor het verloop van je werkstuk.
Met mijn civiel technische en bouwkundige achtergrond kan ik je zeker begeleiden bij je vragen. Bepaal voor jezelf wat je interessant vindt; moet de woning energieneutraal zijn, wil je perse hoge plafonds. Dit heeft invloed op de berekening. Je kunt ook kiezen voor een architectonische aanpak, zonder berekening, maar met mooie plattegronden en maquettes. Dan focus je je meer op diverse ruimtes, verkeersruimtes in de woning, het analyseren van diverse gevels en een juiste aanpak voor het eigen ontwerp. Je kunt dan bijvoorbeeld een school ontwerpen en je verdiepen in de eisen voor schoolgebouwen. Met bekende schoolontwerpen als referentieproject.
Kies je voor de berekening, dan kun je kiezen voor bijvoorbeeld het dimensioneren van liggers en kolommen. Of je kunt je focussen op enkel de gevel, met isolatiewaardes, vochtregeluring etc. Of je legt bijvoorbeeld de focus op hoeveel zonnecellen, windenergie etc.
De keuze is aan jou. Ben je een stapje verder? Dan hoor ik graag welke richting je gekozen hebt. Loop je weer vast? Dan help ik je verder.
Succes.
Groet,
Noor -
Hoi Noor,
Bedankt voor je reactie. Ik heb vandaag gesprek gehad met m'n begeleider en afgesproken dat ik als eerst nog even goed ga nadenken over een juist onderwerp, en dan heb ik het vooral over een juiste onderzoeksvraag formuleren. Ik zal waarschijnlijk tot zeker, een huis gaan ontwerpen met het doel duurzaamheid. Maar verder ben ik nog niet gekomen, dus zal ik eerst onderzoek gaan doen naar duurzaam bouwen, voor ik wat specifieker ga worden. Wanneer ik weer hulp nodig heb zal ik weer wat sturen, maar voor nu bedankt.
Gr. Tim
-