PWS Optimaal Grondvlak Gebouw
-
Beste,
Wij zijn twee 6 VWO leerlingen van het College Hageveld. Dit jaar doen wij ons PWS, hierbij onderzoeken wij wat het optimale grondvlak is van een gebouw. In ons onderzoek richten wij ons op de spreiding van de druk die het gebouw op de grond uitoefent en de luchtweerstand die het gebouw ondervindt.
Onze hoofdvraag is: Wat is het verband tussen de vorm van het grondvlak en de maximale hoogte van een gebouw?
De deelvragen:- Hoeveel invloed heeft luchtweerstand op de maximale hoogte van een gebouw?
- Hoeveel invloed heeft de spreiding van de druk op de bodem op de maximale hoogte van een gebouw?
We hebben nog een aantal deelvragen, maar die zijn niet relevant voor wat wij op de TU zouden willen doen.
Om de invloed van de luchtweerstand te onderzoeken, zouden wij een aantal maquettes in een windtunnel willen plaatsen en dan kijken welke maquette de minste luchtweerstand ondervindt. Wij vroegen ons af of wij hiervoor op de TU terecht kunnen. Wij waren benieuwd of u misschien een manier weet om een eenvoudige maquette te maken die redelijk snel te bouwen is.
Wij weten nog niet zo goed hoe wij de invloed van de drukspreiding kunnen onderzoeken en wij vroegen ons af of u hiervoor misschien tips of ideeën heeft.
mvg,
Koen en Toon
-
Ha Koen en Toon,
Jullie hebben er zo te zien al goed over nagedacht. Leuk.
Wat bedoelen jullie met 'het grondvlak' van een gebouw? Er wordt vrijwel altijd op een fundering gebouwd en deze funderingkeuze hangt van allerlei facetten af; wat is de ondergrond, kan er geheid worden (veel trillingen) of moet er, vanwege overlast, geboord worden. Hebben jullie dit ook meegenomen in de keuze voor jullie deelvragen?
Er is een windtunnelworkshop die 20 oktober wordt gegeven door een student Lucht- en Ruimtevaart. Ikzelf geef deze niet, maar ik zal voor jullie navragen wat mogelijk is mbt de windtunnel.
Tot zover.
Groet,
Noor -
Ha Noor,
Met het grondvlak van een gebouw bedoelen wij het deel van het gebouw dat in contact staat met de bodem, ofwel de oppervlakte. Wij hebben de variabelen ondergrond, fundering en overlast niet meegenomen in ons onderzoek. Wij gaan uit van één soort bodem waar gewoon geheid kan worden en waar totaal geen sprake is van overlast. Dit doen wij, omdat wij na overleg met onze begeleider hebben besloten dat het onderzoek dan te breed zou zijn.
Bedankt voor de info over de open dag.
Groet,
Koen en Toon
-
Beste Koen en Toon,
Gisteren heb ik bij degene die de windtunnelworkshop geeft, navraag gedaan; Er is helaas alleen een vertical windtunnel beschikbaar. De maquettes waar jullie op doelen, zullen horizontal getest moeten worden. De proef gaat voor jullie onderzoek dus niet geheel op helaas.
Wat jullie mogelijk wel zouden kunnen doen; met een ventilator en een rookmachine nagaan hoe de verschillende maquettes reageren op de wind. Dit is wel een kwantitatief onderzoek, dus zonder meetwaardes, maar interessant is het zeker.Succes.
Gr,
Noor -
Helaas jongens, het programma kan ik hier niet op de computer vinden.
Misschien toch een idee om met de rookmachine aan de slag te gaan?
Gr,
Noor -
Morgen ben ik op de faculteit bouwkunde, dan zal ik voor jullie checken of het programma Flow Design op de computer staat.
-
Beste Noor,
Aangezien we dus niet de echte windtunnel kunnen gebruiken vroegen wij ons af of jullie over een computerprogramma beschikken dat een windtunnel simuleert. Bijvoorbeeld Autodesk Flow Design Suite.
Wij dachten daar aan, omdat wij op internet zagen dat dit soort programma's bestaan. Wij hopen dat de TU Delft zo'n zelfde soort programma heeft op bijvoorbeeld de faculteit bouwkunde.
Mochten jullie het programma niet hebben, weet je dan waar wij het wel zouden kunnen vinden?
Alvast bedankt voor de moeite.
Groet,
Koen Haakman en Toon Lutz