PWS nieuwe waalbrug bij Nijmegen
-
Hoi,
Wij zijn Tijmen en Daan en zitten in 6VWO, voor ons profielwerkstuk hebben we, mede door de nieuwe brug bij Nijmegen, gekozen om onze eigen brug te ontwerpen. te testen (qua krachten) en te bouwen (als schaalmodel weliswaar). We zijn erg benieuwd wat hier bij komt kijken aan berekeningen en gegevens. Is er iemand die een programma, een boek met berekeningen of andere tips heeft?
Met vriendelijke groet,
Tijmen Weijsters & Daan van Schijndel -
Ha jongens,
Omdat het jullie niet lukt te komen naar de workshop zal ik proberen jullie een uitgebreide basis mee te geven via het forum wat betreft bruggenbouw. Omdat ik het op dit moment erg druk heb, zal ik jullie donderdag/vrijdag meer inhoud geven. Heel even afwachten nog.
Gr,
Noor -
Beste jongens,
Om te beginnen zouden jullie het boek 'Toegepaste Mechanica, deel 1, evenwicht' van Hartsuijker kunnen bestellen/opzoeken in een universiteitsbibliotheek/lenen. Het evenwicht vormt de basis voor de bruggenbouw en het boek geeft een goede kijk op het ontwerpen hiervan.
Het is aan jullie om te bepalen in hoeverre jullie berekeningen willen gaan doen aan de brug. Gaat het jullie om het testen van verschillende brugontwerpen en te onderzoeken wat de beste is? Of maken jullie er eentje op de gok en pluizen jullie hier de berekeningswijze vanuit?
Bij bruggenbouw draait het in eenvoudige berekeningen om een lijnelement dat is opgelegd op een vaste en scharnierende oplegging. Kijk maar eens onder een brug, dan zie je dat deze op enkele plekken op een rol ligt. Op deze manier kan de brug eenvoudig uitzetten wanneer nodig. Als er op een lijnelement een geconcentreerde kracht in het midden hangt (we laten het eigen gewicht van de te bouwen constructie even achterwegen) dan buigt deze door, net als dat je in het midden op een houten lat drukt, dan buigt deze ook door. Om dit tegen te gaan, wordt er binnen de mechanica en statica gesproken over momenten. En omdat er sprake is van evenwicht tellen ook de horizontale en verticale krachten. Deze leer je uit te rekenen door het verwerken van 'oplegreacties'. Hierbij is de som van de reachtiekrachten Fx, Fz en Moment gelijk aan nul. Die momenten zie je vaak terug in de vorm. In het midden buigt de brug immers het meeste door en op die plek is de bolling vaak het grootst.
De momenten, en verticale krachten zijn voor jullie op dit moment het meest van belang. Probeer jezelf hier eerst maar eens op in te lezen en maak een eenvoudige berekening zoals op dezesite te zien is.
Het is een klein begin. Bij meer vragen help ik graag.
Groet,
Noor Debets