PWS Duurzaam Bouwen?
-
Helemaal vergeten te vermelden: mijn profiel is Natuur & Techniek en voor mijn PWS heb ik het vak natuurkunde. Op 8 juli hebben er al twee studenten van het Scholierenlab bij ons een workshop gegeven over het profielwerkstuk.
Volgens mij heette een van die studenten Joris en hij zei dat hij me wel goed verder kon helpen met de richting van duurzaam bouwen. Maar ik weet niet of ik hem nog kan bereiken. Zit hij toevallig ook hier op het forum?
Groeten,
Martijn -
Hoi Noor,
Gisteren heb ik een gesprek gehad met mijn begeleider en die zei ook dat mijn onderwerp nog iets te uitgebreid is en dat ik een goede richting moet kiezen. Maar ook zei hij dat het wel een beetje aan de oppervlakte ligt op natuurkundig gebied. Nu ben ik erachter dat ik het wel graag over warmtebesparing wil houden. Dan denk ik aan de keuze voor het isolatiemateriaal van het gebouw, soort glas, warmwaterbronnen, zonnepanelen en bijvoorbeeld ligging op het zuiden.
Mijn begeleider zei dat ik een maquette zou kunnen maken met het isolatiemateriaal en bijvoorbeeld onderzoeken hoe lang het warmte vasthoudt. Ik denk dat ik ook wel aan informatie kan komen aangezien hier in de buurt Europa's duurzaamste gebouw staat. Maar ik weet nog niet precies hoe ik hiervan een mooi natuurkundig verslag maak en hoe ik het onderzoek.
Zou je me hier mee verder kunnen helpen?
Groeten,
Martijn -
Ha Martijn,
Als reactie op je eerste bericht; Joris zit inderdaad ook op dit forum. Ik kan hem jouw vragen laten zien als je dat fijn vindt en wanneer dat nuttig is, kan hij ook in deze post reageren. Op dit moment ben je aan mij toebedeeld omdat ik vanuit de studie Civiele Techniek goede hulp kan bieden bij het beantwoorden van je vragen over duurzaam bouwen.
Dan, wat betreft je onderwerp/onderzoek; Het is belangrijk voor jezelf eerst een hoofdvraag op te stellen. Dit is allesoverkoepelend en hieruit kun je gestructureerd deelvragen vormen. Hieraan gelinkt is een maquette bouwen, of een test met isolatiemateriaal een goed idee als aanvulling. Immers; je onderzoek moet wel nuttig zijn en iets toevoegen aan je werkstuk in het geheel. Let hierbij hoe je de vraag formuleert. 'Wat is de beste manier van isoleren', vraagt om het onderzoeken van meerdere opties. In deze vraag zitten echter nog eindig veel oplossingen, dus maak het dan voor jezelf beknopter. Je mag best noemen dat je uitgaat van een standaard eengezinswoning bijvoorbeeld en hoe je deze energieneutraal maakt. [Nuon](/http://www.nuon.nl/energie-besparen/e-manager/gemiddeld-energieverbruik.jsp) noemt op hun site enkele standaard waarden. Hoe kun je hiervoor voldoende zonnecellen gebruiken? En een warmtepomp?
Wil je het natuurkundiger doen, dan zou je verschillende soorten isolatiemateriaal kunnen testen. Dan ben je meer bouwfysisch bezig. Hoe werkt de isolatiewaarde, hoe bouw je, bijvoorbeeld, met dezelfde materialen maar andere volgorde en zo goed mogelijk geisoleerde wand. Er zijn tal van oplossingen.
Ik hoop je iets verder te hebben gebracht. Ik hoor het wel. Succes!
-
Ha Martijn,
Je bent al goed op weg. Je deelvragen leiden naar je hoofdvraag en dat is een juiste opzet. Voeg wel nog een algemene uitleg/deelvraag toe waaruit blijkt wat voor jou een 'woning' inhoudt. Is dit een appartement, een vrijstaand huis, een rijtjeswoning en wat zijn hier de afmetingen van. Of ga je zelf een woning ontwerpen aan de hand van standaardmaten? En hoe groot zal deze woning dan zijn? Voor hoeveel personen. Wanneer je dit duidelijk maakt in je hoofdvraag, baken je verder af en dat is overzichterlijker voor jezelf.
Daarnaast is de eerste vraag 'wat is duurzaam' een leuke introductie maar in principe heb je deze informatie niet nodig voor het beantwoorden van je hoofdvraag. Bedenk nog even hoe je dit mogelijkerwijs in je hoofdvraag kunt verwerken.
Eigenlijk pluis je je hoofdvraag langzaam uit. Definieer daarom ook kort wat energie en warmte in de omgeving van de woning betekenen. Een korte natuurkundige uitleg van beide termen kan nuttig zijn voor iemand die 'geen idee heeft' wat het inhoudt.
De opbouw van de vragen is verder goed. Heb je al bedacht hoe te beginnen met je verslag? En welk proefje ga je uitvoeren? Of is dit niet verplicht?
Succes Martijn
Gr,
Noor -
Hoi Noor,
Ik heb even m'n profielwerkstuk laten rusten omdat ik het erg druk heb met ander schoolwerk.
Pas heb ik een formulier ingeleverd bij m'n begeleider met mijn voorlopige onderzoekvraag en deelvragen.Hiervoor heb ik het volgende opgesteld:
- Onderzoeksvraag: Hoe kan ik mijn woning warm houden, zonder energie van het net te gebruiken?
- Deelvragen: Wat is duurzaam?
Hoeveel warmte verbruikt een gemiddelde woning?
Hoeveel energie kan je besparen op warmte?
Op welke manieren kan ik mijn woning isoleren?
Op welke manieren kan ik eigen energie / warmte opwekken?
Maar eigenlijk weet ik niet helemaal of dit nog te uitgebreid is en of ik nog specifieker moet zijn.
Groeten,
Martijn -
Hoi Noor,
Ik was van plan mijn verslag op te delen in bepaalde onderwerpen zoals: isolatiemateriaal, zonnepanelen, ramen etc. En dan dit verder uit te werken.
Bij ons is een experiment niet verplicht, maar ze hebben het liever wel. Als je geen experiment doet, worden er namelijk extra eisen aan je verslag gesteld. Met m'n experiment / proefje heb ik denk ik wel de meeste moeite, want ik kan maar niet op een goed idee komen.
Mijn begeleider zei iets over een experiment met warmteverlies van een (eengezins)woning. Ik heb wel een kennis met zonnepanelen op z'n dak, dus misschien dat ik kan berekenen wat het oplevert qua energie. En wij hebben zelf onze woning 3 jaar geleden geïsoleerd met piepschuimkorrels, dus misschien kan ik hier ook wat uithalen? Maar dit lijkt mij niet echt een experiment, eerder een vergelijking.
Groeten,
Martijn -
Ha Martijn,
Hoe ben je van plan je deelvragen te benoemen? Blijft dit behouden tot kopjes met isolatiemateriaal, zonnepanelen etc. of verwikkel je dit in een mooie vraag. Immers, hoe diep ga je het voor jezelf uitwerken? Ik kan me voorstellen dat je op zoek wilt naar 'het beste' ontwerp. Maar wanneer is een ontwerp goed? En in hoeverre kun je hierin meer onderzoeken.
Een experiment is natuurlijk leuk om te doen, het geeft een extra touch aan je verslag en voor jezelf is het leuk in de praktijk aan de slag te kunnen gaan. Je kunt heel eenvoudig denken in huis, tuin en keukenspullen. Maak n pannetje me t warm water bijvoorbeeld, verpak dit op meerdere manieren. Wanneer blijft het het langst warm? En hoe zou je dit theoretisch dan kunnen verklaren?Denk simpel. En een vergelijkend onderzoekje is ook hartstikke leuk! Blijf jezelf afvragen, dan kom je het meest ver. Succes!
Gr,
Noor -
Hoi Noor,
Intussen ben ik al wat verder gevorderd. Ik heb nu eindelijk een leuk experiment bedacht.
Voor dit experiment maak ik zegmaar een vierkante doos met dubbele wanden, die fungeren als spouwmuren. Dan stop ik in deze wanden om de beurt verschillende soorten isolatiemateriaal als schapenwol, glaswol en piepschuimkorrels. Vervolgens plaats ik een kommetje met heet water in de doos en sluit het helemaal af. Het warme water moet ervoor zorgen dat de luchttemperatuur stijgt.
Op de doos sluit ik een thermometer aan en dan kijk ik welk isolatiemateriaal de lucht het beste warm houdt.Pas heb ik ook weer een gesprekje gehad met mijn begeleider. Hij vond mijn plannen er goed uitzien, alleen vond wel dat ik nu concreet moest gaan worden. Het experiment vond hij ook goed, hij zei dat ik met behulp van een computer een digitale grafiek kon laten maken van de tijd t.o.v. de luchttemperatuur.
Vorige week ben ik dus echt begonnen met schrijven en heel veel informatie opzoeken. Alleen stuitte ik wel op een probleem: woningen van nu worden met gas warm gehouden. Dus dan klopt mijn onderzoeksvraag toch niet meer? Wat zou ik hier nu het beste mee kunnen doen? Berekenen hoeveel energie 1 kubieke meter gas oplevert? Of zou ik mijn onderzoeksvraag moeten aanpassen?
Groeten,
Martijn -
Ha Martijn,
Je experiment is zeker tof! Leuk bedacht, zo zie je maar dat je heel ver kunt komen met eigen spulletjes. Zo'n eigen onderzoek is hartstikke leuk om te doen en enorm voldoenend, mits het lukt natuurlijk. Heb je al een proefopzet gemaakt? Het is belangrijk jezelf goed voor te bereiden. Door dit plan geheel uit te werken, ontdek je al snel waar je tegenaan loopt en dit kun je dan vroegtijdig verbeteren.
En wat betreft je onderzoeksvraag is je eigen oplossing een heel goed idee. Start direct met een korte toelichting op de hoofdvraag, waarin je nader in gaat op de omrekening van gas naar de 'energiemaat' die jij wilt gaan gebruiken. Hier wordt een kort voorbeeldje gemaakt.Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel!
Groet,
Noor -
Ha Martijn,
Je bent enorm goed op weg, hopelijk heb je er ook plezier in. Wat betreft de verbeterpunten; In de titel van je verslag gebruik je [i]laag energiegebruik[/i], misschien kun je daar nog aan toevoegen dat je hierbij geen gebruik maakt van gas. Bijvoorbeeld: Oplossingen voor een laag energieverbruik op verwarming van een woning, zonder het gebruik van gas. Het is aan jezelf natuurlijk, maar hierin komt de essentie van je werkstuk beter naar voren.
Je deelvragen zijn juist maar misschien is het goed om jezelf kort de vraag te stellen; waar wordt gas allemaal voor gebruikt in de woning? Het zal geen lange uitwerking vergen, maar het maakt je verslag wel erg helder. Dit kun je eventueel als 'voorkennis' toevoegen aan je verslag. Je tweede deelvraag zou je hierin ook kunnen verwerken; immers, het antwoord op deze deelvraag zou in 1 zin kunnen en geldt als korte feitenkennis.
Als check voor je deelvragen; schrijf een hypothese. Wat verwacht je dat je eindantwoord zal worden? Is al deze informatie die je hierbij nodig hebt, voortgekomen uit je deelvragen? Of mis je nog iets. Wanneer dat het geval is, kun je dus nog n vraag toevoegen of de bestaande deelvragen ietwat herformuleren.Je experiment is helder. Waar voer je het experiment uit? Wanneer je dit buiten doet, met de koude die we nu ervaren, merk je hoogstwaarschijnljjk een groter verschil; verschil binnen en buiten de doos. Wanneer je het met lucht doet, is het misschien verstandig een thermometer in de box te leggen zodat je deze niet hoeft te openen. Leg er een glasplaat op en neem dit als randvoorwaarde. Misschien is het nog leuk een box van hooguit glas te maken. Immers; glaswanden zijn enorme koudebruggen. En, belangrijk bij een experiment: Voer deze meerdere keren uit en vergelijk de testresultaten met elkaar. Gebruik gemiddeldes. Hoe vaker je dit doet, hoe beter de resultaten daadwerkelijk zijn.
Succes.
Noor
-
Hoi Noor,
Inmiddels zijn we heel wat weken verder en ook mijn PWS is veel verder gevorderd.
Ik heb een gesprek met een 2 architecten gehad en ze hebben mij veel nieuwe inzichten gegeven.Mijn onderzoeksvraag heb ik ook aangepast, het is nu: Hoe kan ik een (een)gezinswoning warm houden, zonder hierbij energie in de vorm van gas te gebruiken. En als titel voor mijn verslag heb ik gekozen:
Oplossingen voor een laag energieverbruik op verwarming van een woning.
Mijn deelvragen zijn nu:
1 Wat wordt bedoeld met warmte?
2 Hoeveel energie gebruikt een gemiddelde eengezinswoning voor het warm houden van de woning?
3 Op welke manieren kan ik een woning isoleren?
4 Is het mogelijk om energie zelf op te wekken?
5 Kan ik warmte / energie hergebruiken?Afgelopen week heb ik mijn experiment gedaan, deze heb ik wel iets anders uitgevoerd. Ik heb 3 houten boxen in elkaar geknutseld met alle drie een dubbele wand van 7 cm. Hierin heb ik in box 1 geen isolatiemateriaal gestopt, in box 2 steenwol en in box 3 piepschuim. Zo wil ik te weten komen of bijvoorbeeld 7 cm steenwol beter isoleert dan 7 cm piepschuim. In plaats van de luchttemperatuur heb ik de watertemperatuur gemeten. Alleen de verschillen zijn wel minimaal. Achteraf dacht ik dat het misschien beter was om de luchttemperatuur te meten, omdat het ook eigenlijk daar over gaat? Dus ben ik van plan om het deze week opnieuw uit te voeren.
Weet je misschien nog iets wat ik zou kunnen verbeteren of toevoegen? En hoe denk jij over mijn experiment?
Groeten,
Martijn -
Ha Martijn,
Ik heb je onderwerp gezien voor jou PWS en ik wil mijn PWS ook over
hetzelfde onderwerp houden.
Wat had je als eindcijfer? :)Gr.
Peter
-
Ha Peter,
Omdat het al een flinke tijd geleden is dat Martijn met zijn werkstuk bezig was, zou het kunnen dat je geen reactie krijgt.
Wanneer je inhoudelijke vragen hebt over je verslag waarbij ik je kan helpen, hoor ik dat graag.
Groet,
Noor