aardbevingsbestendig bouwen
-
Hallo,
Ik ben bezig met een profielwerkstuk over aardbevingsbestendig bouwen.
Ik zou graag willen weten welke manieren er zijn en hoe deze manieren ervoor zorgen dat een gebouw niet instort door een aardbeving? -
Hallo,
Bedankt voor de snelle reactie. Mijn hoofdvraag van het hele profielwerkstuk, is welke manieren het beste toe te passen zijn in een rijk land zoals Japan en een arm land zoals Haiti. Ik ben druk bezig met de krachten van een aardbeving die van belang zijn voor gebouwen, maar over constructies is weinig te vinden. Ik zou het heel fijn vinden als ik via de universiteit van Delft een aantal manieren op een rijtje krijg en hoe deze manieren ervoor zorgen dat de krachten op het gebouw worden vermindert.
-
Hoihoi,
Tof dat je bezig bent met aardbevingen, een voor ons nederlanders misschien onbekend onderwerp, maar hartstikke leuk! Je vraagt je af welke manieren er zijn om een gebouw bestendig genoeg te maken, maar dit lijkt mij een hele hoofdvraag. Natuurlijk wil ik je helpen, maar ik zal niet je hele werkstuk zo even snel kunnen uitschrijven. Of heb ik het verkeerd en heb je een andere hoofdvraag? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Wanneer je wilt weten wat voor oplossingen er zijn om gebouwen stevig genoeg te maken voor aardbevingen, moet je er eerst achter komen wat er fout kan gaan. Hoe zit een constructie in elkaar? Welke krachten werken er normaliter en welke krachten komen erbij wanneer er sprake is van een beving? Heb je daar al aandacht aan besteed? Als je sneller de diepte in wilt gaan, zou je bijvoorbeeld een hoofdvraag kunnen vormen rond de massademper in de Taipei 101. Dit is een enorme kogel die tegendraads werkt bij trillingen en op deze manier een deel van de bewegingsenergie van het gebouw kan opnemen.
Bij een specifiekere vraag help ik graag, voor nu zul je toch echt eerst zelf aan de slag moeten!
succes
Gr,
Noor -
Ha Ruben,
Heb je deze link al gevonden? Er staan goede basisbegrippen in als 'base isolation' en ook hier komt de 'tunde mass demper' weer terug. Het klopt inderdaad dat er weinig goede informatie te vinden is in het nederlands, dus je zult naar het engels moeten uitwijken. Deze link geeft goede basisinformatie, dat kan je een eind op weg helpen.
Let wel op. Je maakt je werkstuk enorm groot door de vergelijking tussen aarbevingsbestendig bouwen in Haiti en Japan. Het is al een klus op zich om uit te zoeken wat een aardbeving met een constructie doet en wat voor oplossingen er zijn om instorten/kantelen tegen te gaan. Wat zijn je deelvragen tot nu toe? Het verschil in oplossingen ligt niet alleen aan de plek en de directe financien om oplossingen te bedenken, maar ook in het soort gebouw dat is ingestort. In het verwesterde Japan staat immers veel meer hoogbouw dan in Haiti en daarmee zijn de oplossingen tegen instorten van heel andere aard dan voor de, veelal, laagbouw in haiti.En heb je al nagedacht over het verschil in effecten op deze hoog- en laagbouw? Immers, hoe hoger een gebouw is, hoe meer gewicht er gedragen moet worden door de constructie en fundering en hoe sterker deze moeten zijn om de aardbeving aan te kunnen. Veel daken en vloeren liggen los op de constructie, in het geval van een beving, schuiven deze gewoon van de constructie af (dit komt o.a. door het effect 'massa is traag', waarbij het dak de neiging heeft in dezelfde toestand te blijven en de aarde eronder door schuift). Anders kan door verzakking in de grond, het gehele gebouw omkantelen. Hierbij zou een betere verankering van het gebouw een oplossing kunnen zijn.
Uiteindelijk wil je proberen een constructie te ontwerpen waarbij het hoogste punt, zo licht mogelijk is gedimensioneerd. Vloeren en daken moeten licht maar sterk zijn. Verbindingen moeten fixed zijn en bij het plastisch worden van liggers, mag de sterkte niet achteruit gaan. Hoe je dit toepast in je constructie? Probeer dit boek ergens te verkrijgen, hierin staat uitgebreid de basis van vele contructies uitgelegd. Wanneer je snapt hoe een 'normale' constructie werkt, kun je dit vanzelf uitbreiden naar een verbeterde constructie voor gebieden met veel aardbevingen. Zoek eens op; waar zijn kruisverbanden voor, hoe werkt trek en druk in een staaf, wat doet een vakwerk met normaalkrachten?Probeer je onderwerp iets verder af te bakenen zodat het geheel behapbaarder wordt. Met het zoeken op engelse termen, moet het goed komen.
Fijne kerstdagen voor nu.
Groetjes,
Noor