Draagkracht binnen huis
-
Ik ben bezig voor mijn profielwerkstuk een huis te ontwerpen, dat blijft drijven en op zee ingezet kan worden. De meeste berekeningen zijn we al wel uit, maar hoe bereken je de kracht die op de muren van het huis rusten, inclusief die van het water dat op de wanden drukt van het deel dat onder de zeespiegel ligt. En hoe bereken je vervolgens hoeveel die wanden kunnen houden?
Bedankt, Jeroen
-
Ha Jeroen,
Voor het bouwen van een woning is een constructie enorm belangrijk, en of deze nu op het land of op het water wordt gebouwd, de basis blijft hetzelfde. Bij woningen/gebouwen kan verschil gemaakt worden tussen schijfbouw en skeletbouw. Heb je daar al een keuze in gemaakt? Je spreekt over wanden die de druk van het water moeten houden, maar een woning op het water is eigenlijk een uitgewerkte woonboot. De woning is op een drijvende fundering gebouwd, die vaak bestaat uit lichtgewicht materiaal zoals polystereen, dat is omgeven door gewapend beton. De waterdruk die hier zijn kracht op uitoefent, kan met behulp van de wet van Archimedes worden berekend. Waarbij het gewicht van het verplaatste water gelijk is aan de kracht dat het lichaam (in jouw geval de betonnen fundering) van het water ondervindt.
Belangrijk voor het dimensioneren van jouw woning op het water t.o.v. een woning op het vaste land zit hem in het gebruik van lichtgewichte materialen. Dit kun je in de project onderzoeken.Daarnaast vraag je je af 'hoeveel die wanden kunnen houden'. Deze vraag zou je anders kunnen formuleren. Immers, de wand verwar jij met de draagconstructie. Bakstenen bijvoorbeeld, hebben hooguit een sierfunctie, maar dragen in principe niks.
Als voorbeeld; bepaal eens hoeveel kolommen je per vierkante meter zou willen dragen. Hoeveel gewicht dragen deze kolommen dan per stuk? Dit kun je opsplitsen in wat elke ligger aan gewicht draagt en in wat elke kolom per verdieping aan gewicht van de liggers draagt. Wat is de permanente belasting? Wat is de veranderlijke belasting? Als je op 'constructieberekening' zoekt, kun je veel voorbeelden vinden van berekeningen.Voor nu succes. Als er nog vragen zijn hoor ik het graag!
Gr,
Noor -
We hebben het huis op een andere manier ontworpen dan de meesten, door twee verdiepingen onder water te plaatsen i.p.v. het op een drijvende fundering. Volgens de berekeningen die we al eerder hadden gedaan met o.a. de wet van Archimedes zal alles blijven drijven.
Waar ik op doelde was hoe te berekenen dat de muren de druk van het water erbuiten kunnen houden, zonder naar binnen te klappen en water binnen te laten. Verder vroeg ik mij af of hoe ik kan berekenen of de constructie het gewicht kan houden van de verdiepingen erboven, en zo niet, hoe het dan op te lossen zodat het wel kan.
Verder moeten we het materiaal kiezen waarmee we gaan werken. Daaraan zijn twee criteria gebonden:
- Een lage dichtheid, zodat het inderdaad blijft drijven en tevens meubels, etc. kan dragen.
- Dat het sterk genoeg is om de eerder beschreven krachten op te kunnen vangen.
Bedankt,
Jeroen -
Ha Jeroen,.
De vragen die je stelt zijn vrij groot. Je zult zelf ook op onderzoek uit moeten gaan hoe constructieberekeningen werken en welke materialen geschikt zijn. Deze site geeft een uitgebreid verslag van constructierekenen en gebruik ook de basis van mijn voorgaande uitleg voor jouw berekeningen.
Om te weten hoe de muren de druk van het water kunnen houden, zonder naar binnen te klappen, moet je uitzoeken wat de waterdruk is die op de wanden van de woning heerst. Om het jezelf eenvoudiger te maken, kun je uitgaan van een statische vloeistof en kun je de hydrostatische waterdruk berekenen. Als je dit weet, zul je deze druk moeten kunnen opheffen (je bent immers op zoek naar evenwicht). Er vanuit gaande dat aan de andere zijde een even groot oppervlak tegen het water drukt, zou je de wanden kunnen stempelen, zodat de wanden niet naar binnen klappen, dit gebeurd ook wel bij grondboringen. Eigenlijk zou je jouw onderwaterwoning kunnen vergelijken met een kelder dat onder het grondwaterniveau gebouwd is, google daar maar eens op. Wat belangrijk is om rekening mee te houden is je materiaalkeus. Immers, niet alle materialen kunnen goed tegen vocht. Ik weet niet precies op wat voor manier jij je woning hebt ontworpen, maar je zou gebruik kunnen maken van onderwaterbeton.
Je spreekt over verdiepingen onder water, maar je spreekt ook over een materiaal dat blijft drijven. Dit spreekt elkaar een beetje tegen. Lichtgewicht, sterk materiaal is bijvoorbeeld hout, maar je zou ook in de kunststoffen kunnen gaan zoeken als gevelmateriaal. Denk bij het gevaar bij onder water bouwen aan mogelijk optreden van corrosie en rot.Je zult dus iets meer zelf aan de slag moeten gaan Jeroen! Succes!
Gr
Noor