Warmte van een huis
-
Voor mijn Profielwerkstuk ben ik bezig met het energie-neutraal maken van een huis. Ik heb al allerlei technieken gevonden om zowel elektriciteit op te wekken als voor warmte te zorgen, omdat een energie-neutraal huis geen gas kan verbruiken. Ik heb al een heel systeem bedacht met zonnecollectoren en warmtepompen, maar hoe kan ik weten dat dit systeem het huis ook echt warm houdt? Is dat te berekenen?
Groetjes, Julia
-
Ha Julia,
Een tof onderwerp hebben jullie te pakken dat helemaal van nu is! Er zijn tal van projecten in Nederland waar wordt gewerkt aan, en met, energieneutralewoningen en middelen als warmtepompen en collectoren. Het is gaaf natuurlijk dat er veel referentiemateriaal te vinden is (deze wijk in Abcoude bijvoorbeeld), maar dit geeft ook al aan hoe ingewikkeld en uitgebreid de berekeningen kunnen zijn voor een normale woning. Let hier ook op bij het maken van je eigen werkstuk. Wat is jullie onderzoeksvraag geworden? En is de opgegeven tijd die je voor het werkstuk hebt ook realistisch? Denk hier goed over na, het is jammer als je er te laat achterkomt dat je een te groot onderzoeksgebied had.
Oke. Het is heel goed dat je al een heel systeem hebt bedacht met zonnecollectoren en warmtepompen. Dit zijn juiste vervangers voor het verwarmen van de woning (de warmtepomp) en voor het sanitaire gebruik van de bewoners (zonnecollector).
Voor de grootte van de zonneboiler is het waterverbruik van de bewoners noodzakelijk te weten. Hier zijn tal van kengetallen te vinden op het internet, het NIBUD spreekt hier bijvoorbeeld over op hun site.
Wat betreft de warmtepomp is het inderdaad belangrijk te weten wat de te verwarmen inhoud is van de woning. Zodra je deze inhoud per vertrek weet en je weet de temperatuur die er geliefd is(een slaapkamer behoeft immers een andere temperatuur dan een woonkamer), kun je het aantal Watt berekenen (temperatuur x 3,86, zie deze site). De benodigde hoeveelheid Watt zegt iets over de soort warmtepomp die jullie kunnen kiezen en hoeveel collectoren er nodig zijn, deze pomp te laten werken.Bij je vraag ga ik er vanuit dat deze berekening voldoende is maar het zou natuurlijk kunnen dat je dieper in wilt gaan op de stof en zelfs wilt weten op welke manier de woning geisoleerd zou moeten worden. In dat geval moet je dieper ingaan op de hoeveelheid warmte die de woning binnenkomt en weer verlaat. Dit heeft veel te maken met isolatie en hierin de de zogeheten RC-waarde erg belangrijk. Dit kan erg bruikbaar zijn als het gaat om warmtepompen en bekijk dit ook eens.
Succes voor nu en als er vragen zijn hoor ik het graag!
Groetjes,
Noor -
Hoi Noor,
Heel erg bedankt voor je uitleg we hebben er echt wat aan! Alleen we hebben nog één vraag over de inhoud van de boiler. Want het NIBUD heeft het alleen over het normale waterverbruik, maar we hebben natuurlijk alleen het warmwaterverbruik nodig toch? Is dat ongeveer gelijk aan het doucheverbruik? En hoe kunnen we dan bepalen hoeveel zonnecollectoren we op het dak moeten plaatsen? Voor de rest al heel erg bedankt!
-
Beste Julia,
Het VEWIN, een vereniging van drinkwaterbedrijven, heeft een duidelijkere tabel waarbij het waterverbruik per leeftijd per activiteit is opgedeeld. Hieruit zou je voor een gemiddelde gezinssamenstelling (twee kinderen, twee volwassenen) alleen de hoeveelheid warm water kunnen nemen. Hier is ook het doucheverbruik gespecificeerd. Jullie hebben inderdaad gelijk dat dat voor de boiler en zonnecolector van belang is.
Uiteindelijk zullen jullie erachter komen hoeveel warm water jullie nodig hebben binnen een bepaald tijdsbestek. Van hieruit kun je de grootte van je boiler bepalen. Aan elke boiler is een x-aantal collectoren te verbinden. Milieucentraal vertelt jullie hierbij eenvoudig hoe dit werkt. Deze site heeft zelfs een verkorte uitleg, handig voor jullie begrip van de stof.Hopelijk heb ik hiermee jullie vraag voldoende beantwoord, zo niet, dan hoor ik dat graag.
Voor nu; succes!
Gr,
noor