Reanimatie bij vrouwen.
-
Hoi, mijn pws partner en ik zitten in 6 vwo en willen graag een profielwerkstuk schrijven over reanimatie bij vrouwen. Dit gaat dan vooral om de lagere reddings kans die vrouwen hebben wanneer zij gereanimeerd worden omdat ze bijvoorbeeld borsten hebben die het reanimeren moeilijker maken of juist hele andere symptomen dan mannen waardoor mensen minder snel door hebben dat ze moeten reanimeren. We moeten hiervoor ook een proefje doen. We zaten eraan te denken om een vrouwelijke reanimatiepop te maken en zo te testen (met een meetapparaatje in de pop) of je nou ook daadwerkelijk minder goed kan reanimeren bij een vrouw. We zijn nu alleen opzoek naar een goede onderzoeksvraag en als iemand betere ideeën heeft voor een onderzoek zijn die ook altijd welkom. Is er iemand met ideeën?
Groetjes!
-
Beste @Juulluijendijk ,
Ik zou de hoofdvraag structureren naar iets in de buurt van "Hoe kan de reanimatiekans bij vrouwen na een hartaanval worden verhoogd?"
Je eerste deelvraag kan ingaan op hoe reanimaties gewoonlijk verlopen, waarna de tweede deelvraag ingaat op de redenen waarom de kans bij vrouwen lager is.
Hieruit kan volgen dat een gebrek in training specifiek bij vrouwen, vanwege bijvoorbeeld mannelijke reanimatiepoppen, bijdraagt aan het probleem.Ik vind het een geweldig idee om hier meer aandacht aan te geven!
Ik hoop dat jullie hiermee een beetje op weg kunnen.Tadjiro Velzel