Pws Poollicht nabootsen
-
Hallo,
Wij zijn Marte en Suza en zitten in 6 vwo van het Almende College Isala. Wij doen ons profielwerkstuk over het poollicht. Wij vragen ons af of de TU ons kan helpen met het praktische gedeelte van het onderzoek. Graag zouden wij de lichtstralen van het poollicht na willen bootsten, daarbij willen wij kijken naar de verschillen kleuren en intensiteit. Echter, weten wij nog niet heel goed hoe we dit het beste kunnen aanpakken. Zouden jullie ons hierbij kunnen helpen?
Met vriendelijke groeten,
Suza Giesen en Marte Groot Nibbelink
-
Hey @SuzaGiesen,
Het nabootsen van het poollicht is erg lastig omdat er én gassen als stikstof én sterke magnetische velden én hoog-energetische deeltjes bij komen kijken. Dit betekent niet dat het onmogelijk is en als jullie al wat ervaring hebben met het bouwen van opstellingen dan help ik jullie graag een stapje verder op weg. Voor de meeste leerlingen is het echter beter om zich voor het praktisch deel te richten op een van deze drie onderdelen. Vanuit PWS TU Delft bieden wij een workshop Noorderlicht aan waarin wij wat dieper ingaan in de theorie achter het Noorderlicht, maar ook een experiment gaan doen door elektronen te versnellen en op verschillende gassen te schieten. Zo krijg je gasontladings verschijnselen, net zoals in het Noorderlicht. Mochten jullie hierin geïnteresseerd zijn, vul dan vooral het interesseformulier in op https://pwstudelft.nl/workshops/noorderlicht/.
Hopelijk heb ik jullie hiermee kunnen helpen, maar als jullie verder nog vragen hebben dan hoor ik het graag!
Groetjes,
Lennard -
Hallo @lennardd,
Bedankt voor de reactie. Zelf hebben we al wel ervaring met het bouwen van opstellingen, maar nog niet voor een experiment als voor het poollicht. Ook hebben wij ons aangemeld voor de workshop. We vragen ons af wanneer deze workshop ongeveer zal zijn, in verband met het op tijd kunnen doen van een experiment.
Groeten,
Suza en Marte
-
Hey @SuzaGiesen,
Leuk dat jullie er gisteren waren. Laat vooral weten als je nog ergens tegenaan loopt!
Groetjes,
Lennard