PWS bruggen
-
Hallo,
ik houd mijn pws over de constructie van bruggen.
ik wil een vakwerkbrug en een boogbrug van spaghetti maken, en vervolgens de krachten ervan onderzoeken, en kijken wlke brug van die twee het sterkst is. hiervoor heb ik het boek: ''toegepaste mechanica deel 1'' van de bieb geleend. maar ik snap er niet veel van, hoe kan ik de krachten van deze bruggen onderzoeken? en hoe kan ik vervolgens berekenen welke brug het sterkst is?
groet,
Reitse
-
beste Reitse,
voor jou heb ik nog wel een goed idee. Als je een beetje op het forum van scholierenlab gaat zoeken kan je al een hele hoop tegenkomen over krachtenwerking.
Wat jij bijvoorbeeld kan doen is een virtueel gewicht aan de brug hangen. Dit gewicht heeft een gewicht van F Newton. Dan kan je vervolgens de krachten over de brug uitrekenen en uitdrukken in F. Dan zie je precies welk punt in de brug het zwakke punt wordt en welke brug het grootste zwakke punt heeft.
Als je voor de krachtenwerking een beetje rond kan kijken op het forum, dan kan je denk ik al een eindje komen.
Mocht je niets kunnen vinden op het forum of nog vragen hebben over iets wat je gevonden hebt of wat ik net geschreven heb, dan hoor ik het graag.
met vriendelijke groet,
Joost Willems -
beste Reitse,
als je een voorbeeld hebt van hoe je brug eruit ziet, dan kan ik jullie helpen. Hoe je de krachten uitrekent hangt namelijk af van een aantal dingen. Om te beginnen bestaan er in een ligger (balk, in jullie geval een spaghettisliert) drie krachten. Normaalkracht, dwarskracht en een moment. Dan heb je de volgende 3 vergelijkingen:
som van alle externe normaalkrachten moet 0 zijn.
som van alle externe dwarskrachten moet 0 zijn.
som van alle externe momenten moet 0 zijn.Om dan de kracht in een bepaalde ligger te weten, kan je voor een groot deel kijken in constructiemechanica 1. Mochten jullie er niet uitkomen, dan kan je mij wel even sturen hoe de brug eruit ziet.
met vriendelijke groet,
Joost -
dag Joost,
dank je wel dat je zo snel kan reageren!
ik snap niet hoe je de krachten over een brug kan uitrekenen, kan je dit mij vertellen?
groet,
-
beste Reitse,
weet je al hoe je de brug gaat belasten. Ga je er op 1 plek een gewicht aan hangen,of op meerdere plaatsen? Dan is het wel handig om te bedenken hoe je dat gaat doen, voordat je begint met bouwen. Hoe de krachtverdeling gaat hangt ook weer af van hoe je het belast.
Als je bij het deel van het boek constructiemechanica 1 kijkt bij het hoofdstuk vakwerken, dan zie je hoe je dat kan uitrekenen. Als je dat hoofdstuk eens rustig bekijkt, dan kom je al een heel eind met de berekening in een vakwerk.
Een boogbrug is iets lastiger, maar ook dat hangt van je constructie af. Uitleggen hoe je de krachten uitrekent, is iets wat ik niet zo kan. In je eerste jaar van je studie civiele techniek doe je daar een kwartaal over. Dan kan je van eenvoudige liggers en constructies de krachten uitrekenen, evenals van vakwerken.
Wat je bij krachtenberekening altijd in je hoofd moet houden, is dat als een voorwerp niet beweegt, de som van de krachten en/of momenten altijd 0 zijn, anders zou het voorwerp roteren of verplaatsen. Dit is de basis van de mechanica. Misschien als je dit mee neemt, dat je dan wel iets meer begrijpt van het boek.
Ik hoop dat je begrijpt dat ik niet in 1 keer kan uitleggen hoe je altijd krachten uitrekent. Dus als je vraag iets concreter wordt over bijvoorbeeld een deel van je constructie of een deel van de theorie, dan kan ik wel alles toelichten.
ik hoop dat ik je weer een stapje verder heb gezet.
met vriendelijke groet,
Joost -
joost,
afmetingen van de vakwerkbrug: 100 cm lang, 8 gelijkbenige driehoeken van 12,5 cm per zijde. de brug moet ik nog maken, dus ik kan je geen foto sturen. zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten als ik de brug ga bouwen? moet er een bevestigingshaak aan bijvoorbeeld?
groet,
reitse