Profielwerkstuk invloed van wind op bruggen
-
Wij zitten nu in de 5e klas en we moeten volgend jaar dus een profielwerkstuk gaan maken. Wij willen ons profielwerkstuk doen over bruggen en dan met name de invloed van wind op bruggen. We zijn van plan te onderzoeken welke brug het meest geschikt is voor een zeer winderige omgeving. Als sitiuatie hebben we een brug met een overspanning van 350 meter en een wegdekhoogte van 25 meter boven zeeniveau. Omdat het teveel werk is van elke soort brug een prototype te maken, zitten wij eraan te denken een experiment uit te voeren met behulp van computersimulaties. Omdat wij logischerwijs niet de beschikking hebben over de benodigde software, is onze vraag of we hiervoor bij de TU Delft terecht kunnen. Ook zouden we graag willen weten bij wie we dan terecht kunnen. Wij wachten met smart op uw reactie.
-
beste Sven,
bruggen zijn een leuk en interessant onderwerp om je profielwerkstuk over te doen. Echter ben ik van mening dat de invloed van wind op bruggen erg moeilijk is. Op zich het bepalen van belastingen valt wel mee, maar resonantie (waar ik een beetje van uit ga dat jullie heen willen) is erg ingewikkelde materie. Mede, omdat de eigenfrequentie van een brug erg moeilijk te bepalen is.
Ik kan wel even voor jullie kijken wat voor programma's hiervoor gebruikt worden, zelf heb ik nog nooit met een computersimulatie een brug op trillingen getest.
Zelf zou ik aanraden om meer te kijken naar de krachtwerking van een brug of het ontwerpen van een brug, dat is vaak al lastig genoeg en is erg interessant.
ik hoor graag van jullie wat jullie gaan doen.
met vriendelijke groet,
Joost Willems