PWS: Hoe komt het dat het CCTV gebouw te Beijing blijft staan?
-
Hallo allemaal,
Ik wil m'n PWS over het bovenstaand onderwerp houden, maar mijn docent zegt dat ik wat moet onderzoeken/experimenteren/nabootsen. Er moet in mijn PWS een onderzoek verwerkt zijn. Nou is mijn vraag, wat zou ik dan kunnen onderzoeken.
Ik dacht zelf aan het bestuderen van de plan van het gebouw en de krachten die op het gebouw werken berekenen en dan aantonen dat er een grotere opwaartse kracht is. Maar ja, berekenen is geen onderzoeken zegt mijn docent.
Hebben jullie tips?
http://www.archicentral.com/wp-content/images/cctv.jpg
Dit is overigens dat gebouw. -
beste 5013,
uiteraard is er een hoop te onderzoeken aan zo een gebouw. Uiteraard kan je uitzoeken hoe de krachtsafdracht werkt (er zal nooit een grotere opwaartse kracht zijn dan de neerwaartse kracht, maar de neerwaartse kracht wordt afgedragen aan de ondergrond). Hoe dit werkt kan je uiteraard onderzoeken. Ook kan je, wanneer je van de constructeur/architect informatie kan krijgen onderzoek doen waarom voor deze manier van afdracht gekozen is.
Een ander leuk onderzoek zou kunnen zijn dat jij verschillende manieren van de krachtafdracht onderzoekt van een figuur dat op schaal ongeveer hetzelfde is als de cctv-toren. Vervolgens kan je jouw uitkomsten vergelijken met de oplossing waar ze in het echt voor gekozen hebben. Het leuke hiervan is, dat je alles op schaal kan nabouwen en testen door er gewichten aan te hangen.
Al met al zal het een uitdagend onderzoek worden, maar voor een profielwerkstuk erg interessant.
Mocht je vragen hebben over de na te bouwen constructie of materialen die je wilt gebruiken of over je onderzoek en/of de berekeningen, dan horen wij het graag en helpen we je graag verder.
met vriendelijke groet,
Joost Willems -
Bedankt voor de reactie. Een foutje van mij, natuurlijk is er geen grotere opwaartse kracht. Hoe zou ik de krachtsafdracht kunnen onderzoeken?
Ik dacht ook aan een ander onderzoek, dat niets met dit gebouw te maken heeft. Gewoon onderzoeken welke bouwconstructie het stevigst is en dat steeds testen met gewichten, maar wat voor soort constructies moet ik dan vergelijken?
-
wat je natuurlijk altijd kan doen is verschillende materialen proberen. Bijvoorbeeld een constructie van staal en één van hout en één van beton.
Ook kan je verschillende vormen proberen. Wat wij op de faculteit van civiele techniek doen bij een vak om te leren hoe constructies werken en waar zwakke punten komen te liggen, zodat je die kan vermijden, is een proef met zelfgebouwde bruggen. Nu is het voordeel van een brug dat je direct de constructie ziet en bij een gebouw is dat vaak niet het geval. Daarom is het makkelijker om van een bestaand bouwwerk een brug te nemen in plaats van een gebouw, omdat je bij een brug dus vrij snel zien hoe de constructie in elkaar zit.
Dus ik zou je als tip mee kunnen geven, als je van een bestaand bouwwerk wilt kijken hoe de constructie in elkaar zit, ga of kijken of je van een gebouw dit op internet kan vinden en anders kijken naar bruggen.
Mocht je zelf constructies willen bedenken, kijk dan naar verschillende materialen en vormen.
Hier kan je best een leuk onderzoek mee maken. Als je er gewichten aan gaat hangen of opzetten.
Ik hoop je zo een stukje op weg te helpen. Mocht je nog vragen hebben of dat er iets niet duidelijk is, dan hoor ik het graag.
met vriendelijke groet,
Joost -
Dat kan bijvoorbeeld een goed onderzoek zijn. Nu is het logisch dat je in eerst instantie zegt dat staal sterker is dan hout.
Wel kan je de theorie gaat controleren met een praktijk voorbeeld. Dan zou je de sterkte waarden van de materialen op kunnen zoeken, dat samen met de vorm van de balk die het begeeft (rechthoekig, I-profiel of rond), want ook dat heeft invloed op de sterkte van de balk en dus de constructie, want de constructie zal het begeven op de plek van de zwakste schakel of waar de krachten het grootst zijn.
Hier zijn dus best veel onderzoekjes mee t bedenken. Mocht je een mooi idee hebben, dan kan je het hier even laten weten. Waarschijnlijk kan ik je wel helpen met gegevens van sterkte en rekenmethoden om krachten uit te rekenen. Je kan voor de eerste ingeving alvast kijken in het boek: Constructiemechanica 1 van dhr. Welleman.
ik hoop je zo weer een stuk verder te hebben geholpen.
met vriendelijke groet,
Joost Willems -
Stel ik ga voor de brugconstructies. Hoe zou ik die kunnen maken en hoe kom ik op een vorm, daar moet wel een gedachte achter zitten toch? En stel ik maak bijvoorbeeld twee dezelfde bruggen, eentje bestaand uit hout en de ander van staal. Zou ik dan niet op de voorhand al kunnen zeggen welke sterker is zonder het te testen? (Ik ga er vanuit dat staal sterker is dan hout)
-
Bedankt voor de reactie. Zou het mogelijk zijn om een brugconstructie van een bestaande brug goed na te maken met hout? Dan zou ik dat bij bijvoorbeeld 4 bekende bruggen kunnen doen. Dan vergelijk ik dus puur de constructies en niet het materiaal. En dan onderzoeken met behulp van gewichtjes welke het sterkst is.
-
Hey,
een boogbrug is best te maken. Je moet alleen wel ff kijken naar de eigenschappen van balsahout. Het breekt vrij snel, dus de kromming kan niet te groot worden. Ik weet dan ook niet hoe groot jullie de bruggen willen maken, maar ik weet dat bij ons bij een practicum mensen een boogbrug hadden gemaakt voor een overbrugging van 1.10m.
Dus het is zeker mogelijk.Spelden bedoel ik zoals de spelden die op het plaatje zijn bijgevoegd. Hiermee kan je vrij gemakkelijk door balsahout heen prikken.
Heel veel succes met het bouwen!
met vriendelijke groet,
JoostIk zie dat plaatjes niet helemaal lekker werken. Ik geef je een link naar een plaatje.
-
Bedankt voor de reactie. Ik had nog een paar vraagjes. Stel ik maak een boogbrug na. Is dat goed te doen met balsahout? En wat voor spelden bedoelt u?
Ik ben an plan om 2 verschillende bruggen met elkaar te ergelijken op het gebied van draagkracht. Dat is mijn doel.
Ik dacht aan de boogbrug en de liggerbrug.
-
dit is absoluut mogelijk.
Balsahout is een geschikt materiaal. Als je een balkje in je hand hebt, zal je zien dat je ze zo kan breken, maar als je met spelden er een goede constructie van maakt, dan kan je ze behoorlijk wat gewicht laten houden.
Belangrijk is dat je overal op dezelfde manier het gewicht plaatst of aan de brug hangt. En als je de type constructies hebt, kan ik je misschien wel helpen met wat tips.
succes met het opzetten van het onderzoek.
met vriendelijke groet,
Joost -
Bedankt voor de tips. En die spelden gaan door het hout heen? En wat u zei over hetgeen dat mensen bij jullie een boogbrug hadden gemaakt. Ik neem aan dat ze een bouwplan van zo een brug hadden, of hadden ze hem zelf bedacht?
-
als je balsahout hebt, zal je wel zien dat dit heel erg snel breekt en dat je er gemakkelijk met een speld doorheen komt. Wel moet je oppassen voor het splijten van het hout.
Wat betreft het model. Wij hadden balkjes die 1 x 0,5 cm waren en ze waren 100cm lang. Wij hadden de opdracht om in 1 middag iets te ontwerpen en een tweede middag moesten wij het in elkaar zetten. Ik heb zelf de ontwerpen niet, zelfs mijn eigen niet meer (die moesten allemaal ingeleverd worden) maar een boogbrug was meestal een boog, waarbij het wegdek met touwtjes bedekt is of met driehoekige verbanden.
Als jij een ontwerp hebt gemaakt kan je die wel naar mij sturen, dat ik er even naar kan kijken en hier en daar wat tips geven voor het verbeteren en perfectioneren van het ontwerp.
met vriendelijke groet,
Joost