Bacteriofagen als alternatief voor antibiotica
-
Hallo,
Voor mijn profielwerkstuk wil ik het hebben over bacteriofagen. Ik zou hierbij graag een practicum willen uitvoeren als onderzoek. Ik weet echter niet welke kanten ik op kan gaan met het experiment. Zouden jullie mij hierbij kunnen helpen?
Met vriendelijke groet
-
Beste @Gann,
Een goed proefje lijkt mij het isoleren van bacteriofagen uit natuurlijke bronnen. Je kan bacteriele monsters nemen uit meerwater, slootwater of andere bronnen en deze op 37 graden 's nachts incuberen in een steriele reageerbuis. Deze monsters bevatten vaak ook bacteriofagen. Deze proef gaat aanzienlijk beter als je een gekweekte bacteriekolonie zoals E. Coli toevoegt aan het reageerbuisje.
Bij het incuberen hebben de bacterien een kans om zich te vermenigvulden. Hierdoor hebben de natuurlijk omgevende bacteriofagen ook meer aangrijpingskunst en kan de bacteriofaaginfectie binnen de bacteriekolonie ontwikkelen. Vervolgens kan je met steriel filterpapier de bacterien uitfilteren, waardoor je voornamelijk bacteriofagen overhoudt.
Deze uitgefilterde mix kan je op een agarplaat toebrengen en deze incuberen om de ontwikkeling van de bacteriofagen in kaart te brengen. Hierna kan je de monsters van verschillende bronnen vergelijken.Houd er rekening mee dat het werken met gekweekte kolonien en pathogenen risico's met zich meebrengt. Het is dus belangrijk om met steriele methoden te werken en hygienische maatregelen te treffen.
Ik hoop dat je hiermee verder kunt,
Tadjiro Velzel -
Tadjiro Velzel Hoi, Ik werk momenteel aan mijn PWS over bacteriofagen (als alternatief voor antibiotica) en ben op zoek naar begeleiding en advies om mijn onderzoek te voltooien. Ik vroeg me af of u iemand kent waarmee ik een interview zou kunnen doen (een expert) die zich bezighoudt met bacteriofagen.
Ik hoop snel van u te horen.
Met vriendelijke groet,
Ann -
-
Beste @Ann-0,
Ik zou aanraden om proberen contact op te nemen met Daan Pelt en/of Ariane Briegel.
Hun contactinformatie is te vinden op de website van het Leids Universitair Medisch Centrum.https://www.universiteitleiden.nl/medewerkers/daan-pelt#tab-1
https://www.universiteitleiden.nl/medewerkers/ariane-briegel#tab-1Ik hoop dat je bij hen kennis en tijd kunt vinden.
Tadjiro Velzel