Hoe straling meten, medische apparatuur
-
Hoi,
Kan iemand mij verder helpen? Ik ben op zoek naar informatie over hoe de aanwezigheid van medische apparatuur in lichamen gemeten kan worden.
Het is een nogal specifiek verhaal, dus als je me hierover meer kan vertellen, kan je contact met me opnemen. -
Beste @nieuwsgierig,
Vaak is de stralingsuitzending van communicerend apparatuur homogeen in frequentie. Is in dit geval duidelijk op welke frequentie deze straling plaatsvindt? Dan zou deze gemeten kunnen worden met een antenne die zich specifiek focust op deze frequentie en hiermee conflicterende stralingen uitsluit.
Verder zijn stralingsveroorzakende apparaten vaak metaalachtig van aard en zouden hierdoor op een Rontgen-scan zichtbaar kunnen zijn. De resolutie van soft-ray rontgenscans kan zo laag zijn als 5nm en kan hiermee heel kleine metalen objecten vastleggen.
Echter worden rontgen scans alleen gemaakt bij een gezondheidsbedreigende indicatie, aangezien de straling van het rontgenapparaat gewoonlijk vele malen groter in magnitude is dan de stralingsdosis van het hypothetische apparaat zelf.Voor de herkenning van een specifiek apparaat is het echter wenselijk om het ontwerp van dit apparaat te kennen.
Wij representatieven van het PWS Team van de TU Delft staan compleet achter de toegankelijkheid van informatie, maar aangezien dit onderwerp vergaande maatschappelijke implicaties heeft, verwijzen we voor verdere details graag door naar academische medewerkers van het LUMC en Erasmus MC.
Deze medewerkers kunnen ook duidelijkere en meer accurate antwoorden geven, op basis van gerichte vragen.Ik hoop u hiermee geholpen te kunnen hebben,
Tadjiro Velzel -
Tadjiro Velzel
Dankjewel voor je reactie!
Is het mogelijk om even kort met je te bellen om het nog iets verder toe te kunnen lichten? Ik zou wel benieuwd zijn bv. of je ideeen hebt wat voor antenne er nodig is in dit geval en of dat aan te schaffen is.Groeten
-
Beste @nieuwsgierig,
Gezien ons platform en onze diensten gefocust zijn op het ondersteunen van profielwerkstukken, plannen we helaas alleen telefoon- en videogesprekken in met middelbare scholieren.
Echter verwijs ik graag door naar de volgende pagina Digi key
Hierop is het mogelijk om antennes op frequentieband te filteren.
Vaak kost het nog wel wat moeite om het signaal adequaat uit te versterken en het goed uit te lezen.
Voor de uitlezing van het signaal is een oscilloscoop het makkelijkst.
Vaak staat in de datasheet van de versterker een Gain en/of een Signal to noise ratio.
Deze parameters zijn leidend voor het uitzoeken van een gepaste versterker.Tadjiro Velzel
-
Tadjiro Velzel
Ah ja, ik begrijp dat het idee is om via alleen het forum te ondersteunen bij profielwerkstukken.
Nu ligt het hier iets anders. Ik had eerst gebeld met TU Delft zelf met m'n vraag en deze dacht dat ik via dit forum de grootste kans van slagen had om geholpen te worden. Ik werk als GZ-psycholoog in de GGZ en nu behandel ik een patient die denkt een 'device' in zijn lichaam te hebben. Om dit te bewijzen, danwel te ontkrachten zaten we te denken welk apparaat straling zou kunnen meten, maar zijn we beiden niet technisch onderlegd. Vandaar m'n vraag of we even konden bellen, gezien de privacy en misschien een korte uitleg over aan wat voor apparaat we kunnen denken en waar we dat misschien kunnen lenen/huren/kopen etc. en hoe dit te gebruiken. Of dat er nog tips zijn wie ons hierbij op weg kan helpen, omgeving Amsterdam. -
Beste @nieuwsgierig
Aangezien dit team wordt gevuld met studenten aan de TU Delft, bevinden hierin helaas geen experts op het gebied, waaraan uw patient misschien wel behoefte heeft.
Als de patient meent een apparaat in zich te dragen dat gebruikt wordt om met een systeem buiten het lichaam te communiceren, is deze communicatie inderdaad mogelijk meetbaar met een breedband antenne.
De moeilijkheid hierin ligt vooral in het volgende: overal om ons heen bevindt zich straling van zowel radiotorens, telecommunicatie, wifi, bluetooth etc.
Om deze straling uit te filteren zou dus eigenlijk gemeten worden in een omgeving waarin de achtergrondstraling geen grote rol speelt. Deze omgevingen zijn nogal moeilijk te vinden.
Helaas heeft dit team geen expert op het gebied die gerichte hulp kan verlenen, aangezien wij beperkt zijn tot universiteitsstudenten die voldoende kennis bevatten om een profielwerkstuk te begeleiden, maar waarschijnlijk niet om te kunnen ontkrachten of er wel of niet een theoretisch uitzonderlijk high-tech apparaat in het lichaam zit.Ik hoor graag als ik verder kan helpen, maar betwijfel of ik hiervoor de nodige kennis heb.
Tadjiro Velzel