PWS over beeldvormingstechnieken
-
Geachte heer/mevrouw,
Wij zijn Rudena Ahmed en Yaren Ünal en wij werken aan een profielwerkstuk over hoe beeldvormingstechnieken inzicht kunnen bieden bij het identificeren en diagnosticeren van ADHD.
We zouden graag ondersteuning willen krijgen voor het begrijpen van verschillende beeldvormingstechnieken. Daarnaast hebben we enkele deelvragen geformuleerd en zouden we graag feedback ontvangen over hun geschiktheid voor ons onderzoek. We zijn ook geïnteresseerd in eventuele fysieke experimenten die we kunnen uitvoeren.
Onze deelvragen zijn als volgt:
H1: Wat zijn beeldvormingstechnieken?
H2: Hoe werken deze beeldvormingstechnieken?
H3: Wat zijn de hersenen en hoe werkt het?
H4: Wat is ADHD?
H5: Wat brengen beeldvormingstechnieken in beeld van de hersenen?
H6: Wat zijn de beperkingen en uitdagingen van de beeldvormingstechnieken?Alvast bedankt,
Graag zien we uw reactie tegemoet.
Met vriendelijke groeten,
Rudena Ahmed en Yaren Ünal -
Beste @Yaren-0,
Wat leuk dat jullie hiermee bezig zijn!
Ik help jullie graag wanneer jullie gerichte vragen hebben.Ik zou wel voorstellen om jullie deelvragen wat "wetenschappelijker" te formuleren.
Hierover kan je hier meer lezen: https://www.profielwerkstuk.nl/how-to/deelvragen-opstellen/Is het een idee om te proberen een interview te plannen met een fMRI specialist of een ander neuroloog met expertise in beeldvorming?
Ik kan hierin helpen door contact op te nemen met professoren van het LUMC en het EMC
Tadjiro Velzel -
Tadjiro Velzel zegt in PWS over beeldvormingstechnieken:
elzel
Beste meneer Velzel,
Bedankt voor uw bericht, we waarderen het enorm!
Het is een geweldig idee om een interview te kunnen plannen met een fMRI specialist of een andere neuroloog met expertise in beeldvorming.
We hebben de deelvragen aangepast naar een meer wetenschappelijke formulering en hopen dat ze nu aan de verwachtingen voldoen. We hebben wel het idee dat we mogelijk te veel deelvragen hebben. We ontvangen graag weer feedback over onze deelvragen, als dat nodig is.
Onze deelvragen zijn als volgt:
H1: Wat houden beeldvormingstechnieken in en hoe werken ze?
H2: Hoe worden beeldvormingstechnieken gebruikt om de hersenen te bestuderen?
H3: Welke beeldvormingstechnieken worden gebruikt bij het identificeren en diagnose van ADHD?
H4: Wat zijn de anatomie en functionele kenmerken van de hersenen?
H5: Wat is ADHD en wat zijn de kenmerken daarvan?
H6: Hoe verschillen de hersenen bij individuen met ADHD van die zonder ADHD?
H7: Welke kenmerken van de hersenen in verband met ADHD worden zichtbaar gemaakt door beeldvormingstechnieken?
H8: Wat zijn de uitdagingen en beperkingen van het gebruik van beeldvormingstechnieken in de diagnose van ADHD?Graag willen we later terugkomen op de gerichte vragen over de beeldvormingstechnieken.
Daarnaast dachten we goed na wat we als praktische opdracht kunnen uitvoeren voor onze PWS, sinds dat het een verplichte onderdeel is. Alleen kwamen we niet echt uit tot het beste idee, onze vraag is of u suggesties heeft van praktische opdrachten waar we toegang tot kunnen krijgen.
Met vriendelijke groet,
Yaren Ünal & Rudena Ahmed -
Beste @Yaren-0,
Ik vind jullie deelvragen op deze manier al veel beter opgesteld!
Ik zou inderdaad de hoeveelheid condenseren en ook de volgorde veranderen. Het terrein van medische beeldvorming is zo extensief dat ik niet denk dat het nodig is om in te gaan op algemene beeldvorming.
Ik denk dat het beter is om gelijk in te gaan op beeldvorming m.b.t. de hersenen.
MRI, CT, PET en Ultrasound werken bijvoorbeeld op enorm verschillende principes, maar ik denk niet dat het erg relevant zal zijn om PET uit te leggen voor jullie onderzoek, ookal is PET een cruciale scan in de oncologie.Ook is hersenmorfologie -anatomie en functie zo'n complex vlak dat ik ook hier zou aanraden om gelijk ADHD te targeten.
Ik zou zelf deze volgorde gebruiken:H5: Wat is ADHD en wat zijn de kenmerken daarvan?
H6: Hoe verschillen de hersenen bij individuen met ADHD van die zonder ADHD?Daarna zou ik H3 herschrijven naar iets als:
H3: Hoe werken de medische beeldvormingstechnieken die worden gebruikt voor het bestuderen van de hersenen?Gevolgd door:
H7: Welke kenmerken van de hersenen in verband met ADHD worden zichtbaar gemaakt door beeldvormingstechnieken?
H8: Wat zijn de uitdagingen en beperkingen van het gebruik van beeldvormingstechnieken in de diagnose van ADHD?Ik hoop dat jullie je hierin kunnen vinden.
Ik zal ondertussen alvast een email sturen naar een professor die in het gebied van fMRI werkt.
Normaal gezien zijn de professoren van het Erasmus MC en LUMC ook werkzaam als medisch professional, naast hun taken binnen de universiteit. Hierom zijn ze vaak uitzonderlijk druk.
Ik verwacht daarom veel mensen aan te moeten schrijven, voordat ik er een vind die er tijd voor kan maken.
Ik stel daarom ook voor dat jullie ondertussen zelf ook blijven kijken en vragen aan experts in het gebied.Alvast succes!
Tadjiro Velzel -
Beste meneer Velzel,
Het is al een tijdje geleden dat we contact met u hebben gehad, wat helaas komt door een drukke periode vol met toetsen en verslagen. Op dit moment willen we ons graag richten op het profielwerkstuk. In de tussentijd hebben we contact opgenomen met verschillende ziekenhuizen en universiteiten, in afwachting van reacties, en hebben we ons beziggehouden met het literatuuronderzoek. We vroegen ons af of u in de tussentijd een MRI-specialist en neuroloog voor ons heeft gevonden die ons kan helpen met het beantwoorden van onze vragen en ons mogelijk kan voorzien van relevante informatie. We zouden dit namelijk zeer waarderen.
Met vriendelijke groet,
Yaren Ünal & Rudena Ahmed