Forum
    • Categorieën
    • Recent
    • Populair
    • Gebruikers
    • Groepen
    • Zoeken
    • Registeren
    • Login

proefje omzetting in zuren van zoetstoffen

Scheikunde & Biologie Proefjes
    2
    3
    176
    Meer berichten laden...
    • Oudste berichten bovenaan
    • Meest recente berichten bovenaan
    • Meeste stemmen
    Reageren
    • Reageren als onderwerp
    Aanmelden om te reageren
    Dit onderwerp is verwijderd. Alleen gebruikers met beheerrechten op onderwerpniveau kunnen dit inzien.
    • R
      ruben2023-24pws
      voor het laatst aangepast door

Goede morgen,
      Binnenkort ga ik beginnen met mijn pws, graag zou ik willen onderzoeken in hoeverre zoetstoffen door mondbacteriën omgezet worden in zuren en tandglazuur aantasten. Is het mogelijk om hier een proef voor te doen? ook zou ik graag willen weten of ik tandglazuur kan maken.
      Ik dacht dit onderwerp te koppelen aan scheikunde, maar komt dit niet meer in de buurt van biologie (ik heb geen biologie)?
      alvast bedankt.

met vriendelijke groet,
      Ruben

1 Antwoord Laatste antwoord Reageren Citeren 0
      • B
        barbaragrinn PWS TU Delft admin

Hoi Ruben,

Leuk onderwerp! De aantasting van tandglazuur door zuren is nog zeker scheikundig hoor, de omzetting van zoetstoffen door mondbacteriën is inderdaad meer biologie. Ik zie hier dus ook eigenlijk twee onderzoeksvragen in verwerkt. Namelijk: hoe worden zoetstoffen omgezet en hoe tasten zuren het tandglazuur aan. Als ik zou was zou ik op 1 van de twee focussen omdat het anders misschien wat veel wordt. Als je je meer op de scheikundige kant wil richten zou je een onderzoek doen waarbij je zelf verschillende concentraties van bepaalde zuren test op tandglazuur. Welke zuren in de mond aanwezig zijn, is in literatuur te vinden. Voor het tandglazuur zou ik natuurlijk niet je eigen tanden opofferen, maar mij is weleens getipt dat je zou kunnen vragen bij een slager of die varkenstanden hebben. Of ze bestellen op internet. Daar zou je dan je proef met uit kunnen voeren. Mocht je verder nog vragen hebben hoor ik het graag en als je een keer wil videobellen over je pws kan dat natuurlijk ook!

Succes en groetjes,
        Barbara

• R
          ruben2023-24pws

Hoi Barbara,

Erg bedankt voor de reactie. Ik weet zo eerst even genoeg en zal het meenemen met de vorming van mijn onderzoek. Als ik meer vragen heb kom ik zeker weer terug.

vet vriendelijke groet,
          Ruben

• First post
            Last post
          Copyright © 2016 NodeBB Forums | Contributors