pws blauw-licht & slaap-waakritme
-
Hallo,
Voor ons pws willen wij gaan onderzoek of, en zo ja, in hoeverre de blootstelling aan blauw licht invloed heeft op het slaap-waakritme van jongeren. Onze huidige aanpak is dit:
Wij willen een praktisch onderzoek uitwerken waarin wij een testgroep blootstelling aan blauw licht voor het slapengaan willen verbieden. Dit doen we door de proefpersonen niet in aanraking te laten komen met blauw licht 1,5 uur voor het slapengaan. Wij willen de proefpersonen een bepaalde periode blauw licht verbieden of juist stimuleren voor het slapen gaan. Door de jongeren tijdens het slapen een smartwatch te laten dragen, kan de duur en kwaliteit van de slaap worden afgelezen. Hierdoor kunnen wij de kwaliteit en duur van slaap met en zonder blauw licht met elkaar vergelijken.
Nu weten wij niet zo zeker of dit een goede aanpak is van het onderzoek en of dit onderzoek überhaupt haalbaar is. Heeft iemand toevallig tips hoe wij dit onderzoek beter kunnen doen?
groetjes
-
Hoi @clairejansen ,
Leuk onderzoek en een creatief idee! Dit onderzoeken is mogelijk echter hoe jullie je onderzoek omschrijven wordt er wel onderzocht op een kleine schaal. Dit heeft uiteindelijk een nadelig effect voor jullie resultaten. Bovendien zijn er meer factoren die het slapen beïnvloeden dan alleen de blootstelling van blauwlicht. Het onderzoek is uitvoerbaar maar heeft dus wel zijn haken en ogen waar rekening mee gehouden zal moeten worden wanneer de conclusie wordt opgesteld. Wellicht is het opstellen van een survey met meerdere invalshoeken een beter idee. Zo kunnen er en meer mensen bereikt worden en kan je meerdere factoren meenemen die het slaapritme kunnen doen beïnvloeden.
Ik hoop dat ik jullie een beetje geholpen heb.
Stel je vragen gerust als jullie die nog hebben, of als jullie het over een andere boeg willen gooien help ik jullie ook graag!
Groetjes,
Max