Syntheseroute aspirine
-
Beste studenten,
Wij gaan onderzoek doen naar de verschillende methodes om aspirine te maken. De onderzoeksvraag luidt als volgt: 'Wat is de meest duurzame methode om aspirine te maken?'
Wij hebben drie reactie formules uitgewerkt op papier en daaruit hebben wij van één reactie formule de eerste syntheseroute (salicylzuur + azijnzuuranhydride -> acetylsalicylzuur + azijnzuur). Wij hebben ook de tweede reactievergelijking met als beginstoffen salicylzuur + azijnzuur en als reactie producten acetylsalicylzuur + water. Deze reactie formule werd door Felix Hoffman gebruikt. Ook hebben we als derde vergelijking 2-chloorbenzeenzuur + azijnzuur -> acetylsalicylzuur + waterstofchloride. Deze reactievergelijkingen hebben we gevonden via de volgende link: (https://www.uu.nl/sites/default/files/lesbrief_aspirine_synthese_2012.pdf)
Wij hebben veel research gedaan om een andere syntheseroute te vinden die overeenkomt met onze reactievergelijkingen of een methode waar we nog niet van op de hoogte waren. Wij zoeken een andere syntheseroute dan de eerste reactievergelijking, dus we zijn op zoek naar een syntheseroute die overeenkomt met de tweede genoemde reactievergelijking door Felix Hoffman of de derde reactievergelijking. Als er een totaal andere manier is dan door ons gevonden reactievergelijkingen, zouden wij daar ook graag informatie over willen hebben.
Alvast bedankt!
-
Hoi @elizas17,
Het lijkt me goed om hier even over te videobellen. Kunnen jullie woensdag 20 september om 11:00?
Groetjes, Cian
-
Hoi Cian Rippen ,
Zou je misschien ook op woensdag 20 september om 11:30 kunnen? Ik hoor het graag.
Groetjes, Eliza
-
-
Hoi Cian Rippen ,
Heb je de link al verstuurd?
Groetjes, Eliza -
Hoi @elizas17, ja ik heb hem in een privé bericht naar je gestuurd. Anders kan iedereen er in.