Meesterproef | Bierflesopener voor senioren
-
Hoi @daphne-0, woensdag om 14:00 komt mij wel goed uit. Verder contact heb ik echter wel liever over het forum, anders verdwijnen jullie berichten een beetje in mijn inbox. Ik check het forum regelmatig.
Groetjes, Cian
-
Cian Rippen
Hoi Cian, Wij hadden een vraagje over de materiaal keuze van onze bieropener. Wij hadden namelijk het idee om perspex te gebruiken voor het prototype. Wij willen het materiaal eerst snijden in de juiste vorm met een lasercutter. Op school hebben wij een hittelijn waardoor wij het materiaal kunnen buigen. Met een gradenhoek willen wij het dan in de juiste hoek buigen (140 graden). Wij weten niet zeker in hoeverre dit een goede keuze is en daarom vroegen wij ons jouw mening af. Alvast bedankt! -
Hoi @daphne-0, perspex heeft in de context van een flesopener zo zijn voor- en nadelen!
Meestal wordt voor flesopeners een vorm van roestvrijstaal gebruikt, hier zal ik het dan ook mee vergelijken.
Perspex is makkelijker te bewerken dan staal (jullie kunnen het zelf lasersnijden, buigen, verder bewerken, etc. Dit kan ook allemaal met staal, maar is vaak lastiger).
Het is ook lichter dan staal, maar dat maakt voor een wandgemonteerde flesopener niet zo veel uit.
Het is ook doorzichtig, wat het er visueel wel mooi uit laat zien.
Het is echter wel minder sterk dan staal, de 'tensile strength' is een stuk lager dan die van staal. Dit betekent dat het makkelijker vervormt, waardoor je dus een dikkere plaat perspex nodig hebt dan staal. Je kan ook nadenken over andere manieren om het te verstevigen, met bijvoorbeeld een ander ontwerp voor de vorm, of een soort steunpilaren voor het uiteinde van de opener. Als jullie echter gewoon een opener maken van een dikkere plaat perspex dan de normale dikte van staal van een opener zal dat denk ik wel genoeg zijn.
Perspex krast ook makkelijker dan staal, wat snel gebeurt met de scherpe randjes van een kroondopje. Je ziet het ook sneller bij perspex doordat het doorzichtig is. Je zou er over na kunnen denken om iets van een bescherm plaatje te monteren op de plek waar het dopje in contact komt met het perspex, om het perspex te beschermen.Ik denk dat het zeker de moeite waard is om te kijken of jullie een flesopener van perspex kunnen maken! Zorg er dus wel voor dat je perspex plaat gebruikt die dik genoeg is om de krachten van het openen te weerstaan. Als jullie nog vragen hebben hoor ik het graag!
Groetjes, Cian
-
Cian Rippen Bedankt voor het antwoord! Wij gaan aan de slag met ons prototype van perspex.
Op school hebben we geen mogelijkheid om staal te bewerken maar dit zouden wij wel uit kunnen werken zodat de opdrachtgever hier eventueel verder mee aan de slag kan.Wij zullen foto's sturen van het resultaat.
-
@daphne-0 helemaal goed, ben benieuwd naar het resultaat!
-
Hoi Cian,
Hierboven het resultaat van het snijden van de bieropener uit perspex. We hebben het perspex vervolgens gebogen met een gradenhoek en daaruit is het bovenstaande resultaat gekomen. We hebben de opening wat groter gemaakt dan bij het eerste prototype en de randen gevijld omdat de randen iets te dit waren om het flesje te kunnen openen.
-
Ziet er goed uit! Hoe goed werkt die? Maken de doppen nog krasjes in de opener?
-
Cian Rippen Een beetje. De kroonkurk zorgt voor wat krassen rond de opening, maar we denken dat dit minder zal zijn als het perspex behandeld zou worden. Dit zullen wij alleen niet doen tijdens ons project.
-
@daphne-0 klinkt goed. Zijn jullie al bijna klaar met alles?
-
Cian Rippen Ja wij hebben het project afgerond en hebben gepresenteerd aan onze opdrachtgever.