PWS Laser bouwen
-
Geachte heer, mevrouw,
Wij zijn voor ons profielwerkstuk een laser aan het bouwen en wij hopen dat u voor ons wat informatie heeft over de natuurkunde achter een laser m.b.t. aangeslagen toestanden van atomen en energieniveau's.
Ik hoop van u te horen,
Met vriendelijke groeten,Harm Oost
Emelwerda College
-
Hey Matthijs,
Dank je wel. Zo komen we al een heel eind. Leuk dat we verdere vragen mogen stellen.
Groeten,
Harm -
Hoi Harm,
Er is ontzettend veel informatie te vinden over de werking van een Laser en het fenomeen "gestimuleerde emissie" waarop de Laser gebaseerd is. Helaas is de nederlandse wiki hiervoor niet zo behulpzaam, maar de engelse wel:
Youtube video
Stimulated emission
Nederlandse wiki
Werking LaserIk kan me voorstellen dat jullie niet direct alles begrijpen wat er wordt verteld over Lasers. Gerichte vragen over de theorie beantwoord ik dan ook graag.
Ik hoop dat dit helpt! Veel succes.
Groeten,
Matthijs -
Beste Matthijs,
Wij vragen ons af welk soort gas wij het beste kunnen gebruiken en wat eenvoudig verkrijgbaar is. Ook vragen we ons af onder welke druk we het gas het beste kunnen gebruiken. Heb jij advies of goede, betrouwbare bronnen voor ons? We gaan bij het bouwen uit van het principe van een plasma tube.
Met vriendelijke groeten,
Harm Oost -
Hoi Harm,
Na even wat zoeken lijkt het er op dat een CO2 laser de makkelijkste is om zelf te bouwen. Je hebt H2, N2 en CO2 voor nodig, wat allemaal redelijk makkelijk verkrijgbaar is. Een helium-neon laser is wat dat betreft een stuk lastiger.
De enige website waar ik iets over de druk kon vinden is deze. De druk is dus afhankelijk van de lengte van de buis, maar hier zul je misschien een beetje mee moeten experimenteren.
Groeten,
Matthijs