Chips
-
Beste meneer/mevrouw,
Ik moet voor school een werkstuk maken. Ik doe het over microchips. Daar heb ik een paar vragen over. Namelijk: Welke invloed heeft Corona op het chiptekort(gehad)? En wat doet een chip in een wasmachine? Waar zorgt een chip überhaupt voor? En waar zitten chips in?Met vriendelijke groeten,
Marije Laanstra(11 jaar) -
Hey @marije-laanstra !
Leuk dat je het doet over microchips. We zitten momenteel in een wereldwijd chiptekort. Dat is grotendeels veroorzaakt door de reactie op de pandemie. De autoindustrie verwachtte dat de afname in consumentengedrag langer zou duren dan gepland. Toen de vraag naar auto's weer toenam, kon het systeem de vraag niet aan en ontstond er paniek binnen de chipsector.
Chips zitten in bijna elke applicatie die elektriciteit gebruikt. Denk hierbij aan wasmachines, wifirouters, smartverlichting, koelkasten, magnetron, telefoons en meer. Ze reguleren hierin de aansturing van andere elektronische componenten. In een moderne wasmachine wordt via de chip eerst data verwerkt waardoor de wasmachine weet hoeveel was erin zit. Hierna berekent hij hoelang de cyclus wordt, hoeveel water er afgevoerd of aangevoerd moet worden, stuurt hij de motoren aan en speelt hij een leuk geluidje als de cyclus volbracht is. Ook verwerkt de chip de inputs van de consument, zoals de centrifugesnelheid en of het een korte of lange cyclus wordt.
Ik hoop je hiermee verder te hebben geholpen!
Tadjiro Velzel - 8 dagen later
-
Tadjiro Velzel,
Bedankt voor de uitleg! Ik had nog 1 vraagje: Wat doet een chip in een ruitenwisser van een auto? -
@marije-laanstra Hey Marije!
In de auto leest de chip uit op welk tempo de ruitenwisser moet bewegen. Daarvoor zijn er verschillende signalen die gestuurd worden vanaf de ruitenwissercontrole naast het stuur. Denk hierbij aan 'eens per 10 seconden' of 'constant' of 'stop met wissen'. Daarna stuurt de chip de instructie naar de motor die de ruitenwisser bestuurt om te beginnen met de beweging.
Ik hoop dat je hiermee verder kunt!
Tadjiro - ongeveer een maand later
-
Hallo Tadjiro,
Heel erg bedankt voor uw antwoorden!
Ik heb een 9,5 voor mijn presentatie!Groetjes,
Marije