PWS: Aardbevingbestendigde Wolkenkrabber
-
Ik doe samen met mijn vriendin een PWS over hoe wij het best een wolkenkrabber kunnen maken tegen aardbevingen. We hebben al een plan van aanpak gemaakt met de volgende deelvragen:
-Wat is een wolkenkrabber?
\ Introductie Taipei 101 gebouw- Wat gebeurt er geografisch bij een aardbeving?
- Hoe werken trillingen op een gebouw bij een aardbeving?
- Welke constructies bestaan er momenteel al tegen aardbevingen voor wolkenkrabbers?
- Hoe speelt de soort grond mee tijdens een aardbeving?
- Hoe speelt staalmoeheid een rol bij wolkenkrabbers?
Hierbij gaan we inzoomen op het Taipei 101 gebouw (en daarom willen we het gebouw ook introduceren gelijk bij de eerste deelvraag, zodat we terug kunnen koppelen bij de andere deelvragen op dit gebouw.)
Mijn vraag was: Wat zou een goede praktische opdracht kunnen zijn bij deze onderzoeksvraag, hoe kunnen we dit het beste laten zien en op welke eigenschappen van gebouwen moeten we het meest op letten? (Zoals, hoogte op schaal, soort materiaal, etc..)
Alvast bedankt voor de hulp!
-
@lucas-reijnen
Beste Lucas,Je deelvragen zijn goed opgesteld. Vooral het aspect over de staalmoeheid vind ik origineel, je kunt er veel over vinden door te zoeken op de steel tensile strength. Als je Engels lastig vindt, kun je tegenwoordig alles makkelijk direct in de browser vertalen.
Goed dat jullie zelf een praktische opdracht aan het verzinnen zijn. Je zou kunnen meedoen aan de workshop Aardbevingsbestendig bouwen, waarbij je verschillende constructies kan maken met eigenschappen die voor jouw onderzoek relevant zijn en deze testen op de aardbevingstrilplaat.Groet,
Stijn -
Stijn Smits
Dag Stijn,
We zijn redelijk goed op weg met ons PWS en wilde je nog een keer bedanken voor het reageren! We hebben alleen wel nog een vraag over een constructie vorm waar wij hoopte dat je ons misschien zou kunnen helpen. Het gaat hier over de driehoek constructie.
Nu was onze vraag of de soort driehoek invloed heeft op de constructie (het gebruik van een gelijkbenig, rechthoekige, gelijkzijdige..). Het lijkt mij namelijk dat krachten op bijvoorbeeld een gelijkzijdige driehoek anders werken dan op een gelijkbenige driehoek?Mvg,
Lucas -
@lucas-reijnen
Hoi Lucas,Goede vraag.
Graag zou ik je definiëring nog wat strakker willen zien. Elke gelijkzijdige driehoek is ook een gelijkbenige driehoek maar niet andersom. Wil je juist hoeken met een hoog aantal graden (45-80 a 85) onderzoeken of juist met laag aantal graden (5 a 10-45), en waarom?Groetjes,
Stijn -
Stijn Smits
Dag Stijn,
Ik zal de vraag proberen duidelijker te definiëren. Met deze vraag bedoel ik eigenlijk of de graden van een driehoek invloed heeft op de maximale draagkracht van een constructie (van een gebouw).Voor zo ver ik gelezen en gezien heb verschilt het per constructie welke vorm de driehoek heeft. Echter zie ik dan vooral constructies met scherpe hoeken (een van de hoeken is lager dan 90 graden), maar minder met stompe hoeken (een van de hoeken is hoger dan 90 graden).
Het is dus eigenlijk min of meer de vraag waarom 'stompe' hoeken juist minder worden gebruikt in constructies.Ik heb in de bijlage nog geprobeerd te schetsen wat ik bedoel met een 90 graden hoek (1), 'scherpe' hoek (2) en 'stompe' hoek (3).
Excuses als de vraag nog steeds een beetje vaag over komt, maar hopelijk heb ik het beter kunnen beschrijven.
Mvg,
Lucas ReijnenBijlage:
-
@lucas-reijnen
Hoi Lucas,Bedankt voor de verheldering.
Ben je alleen benieuwd naar het feit of er invloed is, of wil je ook de mate van invloed onderzoeken? Bij veel scholen moet de hoofdvraag een open vraag zijn, zodat je wordt 'gedwongen' meer onderzoek te doen om het antwoord op je vraag te kunnen beargumenteren.
Heb je al bedacht hoe je erachter zou kunnen komen in welke mate er een verschil is? Wellicht met een kleine proef uit de praktijk? Heel belangrijk is de vraag of constructie 3 van je tekening er nog steunbalken- en kolommen worden aangebracht. Dit maakt een wereld van verschil.Ik ben benieuwd wat je in gedachten hebt om erachter te kunnen komen!
Groetjes,
Stijn -
Stijn Smits
Dag Stijn,Allereerst weer bedankt voor je reactie. We hebben onze PWS concept versie woensdag ingeleverd en wachten nu op de feedback.
In principe zijn we benieuwd naar het feit of er invloed is, maar wellicht is het ook wel interessant om te kijken wat de mate van invloed zou kunnen zijn.
Ik zal het met mijn partner erover hebben en wellicht kunnen we in de kerst vakantie een soort mini proef bedenken om erachter te komen wat de mate van invloed zijn of het feit dat er invloed is.Het zal wellicht wat tijd kosten tot ik hier weer terug ben op het forum, maar we zullen je op de hoogte houden!
Mvg,
Lucas Reijnen -
@lucas-reijnen
Bedankt voor je reactie en succes!