PWS aardbevingsbestendig bouwen constructie
-
Beste Stijn,
Ik ben Mehmet en ik zit in 6 VWO op het Rijswijks lyceum. Ik wil graag een constructie maken voor mijn PWS en de relatie tussen de dikte van de balk en de afschuifsterkte bepalen. Ik heb hiervoor de aardbevingssimulator nodig. Mijn gehele profielwerkstuk inclusief verslag moet voor de kerstvakantie af zijn. Gaat het lukken om nog ruim voor de kerstvakantie gebruik te kunnen maken van de aardbevingssimulator?
Met vriendelijke groet,
Mehmet
-
-
Beste Stijn,
Ik heb inmiddels nagedacht en met mijn docent besproken wat voor soort proef ik ga uitvoeren.
Ik zal zes constructies van hout maken. Deze constructies zullen allemaal even groot zijn. De constructies zullen alleen verschillen in dikte. Ik wil namelijk het verband tussen de afschuifkracht en dikte bepalen. Alleen weet ik nog niet precies hoe ik dit moet doen. Ik dacht er aan om een versnellingsmeter (zo´n kleine sensor) vast te plakken aan iedere constructie en zo de versnelling te meten van elk constructie. De massa van iedere constructie kan ik bepalen met een weegschaal. Door Fres = m x a toe te passen kan ik de resulterende kracht bepalen die op het constructie werkt. Maar dan weet ik nog steeds niet hoe groot de afschuifkracht is, er werken namelijk meerdere krachten op het huis. Weet jij misschien hoe ik dit wel kan doen?
Ik hoop je voldoende geinformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Mehmet
-
Beste Stijn,
In overleg met mijn docent heb ik mijn onderzoek versimpeld, zodat het niet te moeilijk wordt voor zowel ik als jij.
Ik wil de verplaatsing van de bovenkant van een houten balk berekenen zoals je in de onderstaande foto kunt zien. Ik zal verschillende balken maken die verschillen in lengte of dikte. Ik zal dan verschillende waarden krijgen van de verplaatsingen en tot verschillende conclusies komen. Hiermee kan ik ook berekenen doen zoals de schuifspanning.
Mijn vraag is nu: hebben jullie de geschikte apparatuur? Wat ik nodig heb voor dit onderzoek is een nauwkeurige afstandsmeter die verplaatsingen van enkele millimeters kan meten. Bovendien is er een apparaat nodig dat een kracht uitoefent op de bovenkant van de balk van links naar rechts. Ik hoop en denk echt dat jullie de geschikte apparatuur hebben.
Ik hoop je voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust.
Met vriendelijke groet,
Mehmet Ali
-
@mehmetaliaydin
Beste Mehmet,Heel goed dat je die verbanden wil achterhalen.
Zorg dat je bij het bouwen van de constructie de constructies niet te sterk maakt. Controleer dit door de constructies van onder te pakken en heen en weer te schudden. Mocht de constructie aan de bovenkant niet verbuigen, betekent dit dat de constructie te stijf is. We hebben wel gewichtjes beschikbaar, mocht je de constructie per ongeluk toch te stijf hebben gemaakt.
Creatieve, wetenschappelijk realistische manier om de resulterende kracht te meten.
De resulterende kracht omzetten in de afschuifkracht is in principe te doen. Je kan de kracht die jij Fres noemt, omzetten in een kracht de andere kant op, want de som van de krachten ΣF = 0. Echter moet ΣM = 0 voor om momentevenwicht te creëren. Wanneer je de kracht verplaatst naar beneden, moet er een moment aangenomen worden om deze verplaatsing te compenseren. Dit moment is gelijk aan F = m * a (met a niet deversnellingmaar de arm, je kan deze ook r noemen).
Concluderend, de kracht Fres bovenin is dus gelijk aan de F beneden + een moment om te compenseren voor de verplaatsing. Met dit moment hoef in dit stadium als het aan mij ligt weinig te doen (los zien van de afschuifkracht).
Hopelijk heb ik je genoeg in de goede richting gestuurd. Met deze informatie zou je de afschuifkracht moeten kunnen bepalen!Groetjes,
Stijn -
Hoi Mehmet,
Afgelopen donderdag hebben we de constructies getest.
Dit bericht was me ontschoten.
Je kan de uitwijking in principe meten door de uitwijking van de constructie te weten op een bepaalde frequentie, en te koppelen aan de extra uitwijking die door de aardbevingstrilplaat op de constructie wordt veroorzaakt.
Ik kan je helpen met het bepalen van deze uitwijking.
Als je mijn mailadres nog niet hebt om de filmpjes door te sturen, kun je mij een PB via het forum sturen dan regelen we het via WeTransfer.Groetjes,
Stijn