PWS Bruggenbouw
-
Hoi, wij zijn Connor en Mathies. Wij doen ons PWS over bruggenbouw; wij zoeken hierbij een expert (op het gebied van civiele techniek, bruggenbouwkunde of constructietechnieken). Indien iemand ons zou willen helpen, horen wij graag van u.
Vriendelijke groeten van,
Connor en Mathies -
@connormathies
Beste Connor en Matthies,Ik ben Stijn, masterstudent Waterbouwkunde en graag help ik jullie met je onderzoek.
Wat zouden jullie zoal willen weten, of waar liepen jullie tegenaan?Groet,
Stijn -
Stijn Smits
Beste meneer Smits,Bedankt dat u ons wil helpen met ons onderzoek. Wij hebben al een aantal vragen:
- Wat voor websites/bronnen kunnen wij gebruiken voor ons vooronderzoek (wij willen onderzoek gaan doen naar de verschillende soorten bruggen en de constructietechnieken die erbij komen kijken)?
- Als wij een model gaan maken, hoe kunnen we deze dan het best realiseren, in de vorm van een 3D-model of een fysiek model?
- Welke software kunnen wij het beste gebruiken (om zowel een ontwerp te maken als dit ontwerp testen in een simulatie) of welke materialen kunnen wij het beste gebruiken?
Vriendelijke groeten van,
Connor en Mathies -
@connormathies
Hoi Connor,- Wat voor websites/bronnen kunnen wij gebruiken voor ons vooronderzoek (wij willen onderzoek gaan doen naar de verschillende soorten bruggen en de constructietechnieken die erbij komen kijken)? Deze vraag zou een gemiddelde scholier zelf moeten kunnen beantwoorden. Mocht er in het Nederlands toch te weinig te vinden zijn, zou je in het Engels kunnen zoeken. Mocht je moeite hebben met vertalen, kun je de DeepL vertaler gebruiken. Daarnaast zijn boeken een fantastische bron.
- Als wij een model gaan maken, hoe kunnen we deze dan het best realiseren, in de vorm van een 3D-model of een fysiek model? Als de tijd het toelaat, zou je eerst een 3D model kunnen maken om de integriteit/rigiditeit van de constructie na te kunnen gaan. Daarna zou je aan de hand van dit 3D model een fysieke constructie kunnen bouwen.
- Welke software kunnen wij het beste gebruiken (om zowel een ontwerp te maken als dit ontwerp testen in een simulatie) of welke materialen kunnen wij het beste gebruiken? *Als je wil gaan 3D printen is Fusion 360 een erg handige tool, anders kan ik jullie SketchUp aanraden. Als je een fysiek model wil gaan maken, kan je kijken naar balsahout.
Groetjes,
Stijn -
Stijn Smits
Beste Stijn Smits,Als terugkoppeling op de antwoorden van uw bericht sturen wij dit bericht.
Hierin ontstond er bij ons de onduidelijkheid over de antwoorden; we zijn zelf op zoek gegaan naar bronnen, en hier zijn we uiteindelijk uitgekomen. Echter hadden we wel nog vragen over het vervolg van ons onderzoek, en dus de methode van het ontwerpen van een brug. Zo waren wij benieuwd of er bijvoorbeeld en simulatiefunctie in SketchUp is, en hoe deze werkt. We weten anders niet goed hoe we de integriteit/rigiditeit van de constructie kunnen nagaan in een 3D-model.
Tot slot, graag zouden we een online gesprek willen aangaan als dat mogelijk is. Kunt u toevallig tussen de volgende momenten:
- Maandag 13 dec 11:05 - 11:55
- Donderdag 16 dec 14:05 - 15:00
- Vrijdag 17 dec 10.15 - 11.00
Met vriendelijke groeten,
Mathies en Connor -
@connormathies
Hoi Mathies en Connor,Helaas is er geen simulatiefunctie in SketchUp. Voor simulatie kijk je naar programma's als MatrixFrame of Autodesk Structural Bridge Design.
Wellicht dat het mogelijk is om hiervoor een trial versie te downloaden. Het is echter zeer complexe software, mits je al bekend bent met de formules en aspecten die relevant zijn binnen de Civiele Techniek, zoals I-profielen en de term traagheidsmoment.
Mijn advies is om het simpel te houden, dus kijk naar wat voor basisontwerpen er zijn voor bruggen en gebruik deze als referentie.
Donderdag 14:15 is het voor mij mogelijk. Ik heb jullie een PB gestuurd waarin je de Zoom/Teams link kan plaatsen.Groeten Stijn