Wiskundige biologie
-
Hallo,
Ik doe mijn pws over wiskunde en biologie.
Ik dacht eerst aan de gulden snede maar kon er niks over bedenken om te onderzoeken.Daarom wilde ik iets doen met dynamische modellen in de biologie waarbij veel wiskunde wordt gebruikt. Ik dacht aan populatiebiologie of populatiegenetica( met hardy weinberger) . Ik week dat bij populatiebiologie differentiaalvergelijkingen worden gebruikt (zoals bij wiskunde D), maar ik kan moeilijk literatuur hierover vinden. Ik vond wel dit document:
https://www.math4all.nl/files/14152200320812dc33517fccc31ba24c1c78d1a4db.pdfMijn vraag is of u literatuur voor mij heeft die toegepaste wiskunde gebruikt in de populatiebiologie.
Verder wilde ik weten of genetica ook een goed wiskundig onderwerp is. Met hardy weinberger etc. En of hier enige literatuur te vinden is. Welk van de 2 onderwerpen heeft meer raakvlakken met wiskunde D.
En wat zou ik kunnen onderzoeken? Ik wilde eerst een model maken van de corona epidemie met wiskunde, maar waar vind ik hier ondersteunende literatuur voor?
Heeft evolutie ook raakvlakken met wiskunde?
Bij voorbaat hartelijk dank!
-
Beste Bongcloud
Het modelleren van de corona pandemie zou erg moeilijk worden gezien de huidige dynamische veranderingen die overheden verrichten om te proberen het virus te controlleren. Het zou natuurlijk super cool zijn, maar zou wel jaren tijd in beslag nemen om tot een redelijk resultaat te komen.
Voor populatiebiologie zijn al veel wiskundige modellen waar je zeker aansluiting aan kan vinden. Je hoeft je dan zeker niet te limiteren tot het Hardy Weinberg principle. Deze modellen gebruiken wel vaak limieten en integralen van functies die je niet kan oplossen met de methodes die besproken worden binnen wiskunde D. Dat je die integralen niet zelf kan oplossen, betekent natuurlijk niet dat je hun functie niet zou kunnen begrijpen. Wanneer je wiskundige uitdrukkingen tegenkomt die je niet begrijpt, kan je altijd een nieuwe topic aanmaken op het forum en kan ik je helpen.
Ik zou een kijkje nemen naar het boek Mathematics in population biology, geschreven door Horst R. Thieme. Als het jullie niet lukt om dit boek op een goedkope of makkelijke manier in handen te krijgen, stuur me dan even een email op tadjiro@velzel.com.
Overigens zijn er enorm veel raakvlakken tussen evolutie en wiskunde. Voor een cool interview dat een introductie biedt over het onderwerp kan je hiernaar kijken https://www.scientificamerican.com/article/the-mathematics-of-evolution-q-a-with-biologist-marcus-feldman/.
Ik hoop dat jullie hiermee verder kunnen,
Tadjiro Velzel -
Bedankt voor uw reactie!
Ik dacht eraan om mijn pws te doen over turing patronen. Dus waarom dieren bepaalde kleurenpatronen hebben. En hoe dit kan worden uitgelegd mbv van Alan turings wiskunde. Ik dacht eraan om het boekje in delink hieronder uit te werken.
Maar is dit onderwerp wel geschikt en niet te moeilijk voor iemand die alleen wiskund d: differentiaalvergelijkingen kent?
https://www.epsilon-uitgaven.nl/zebra-reeks/de-strepen-van-de-zebra/11099
Ik kan anders dan dit boekje geen makkelijk volgbare literatuur vinden die eenvoudig uitlegt hoe de wiskunde achter turing patterns werkt, zoals bijvoorbeeld in een wiskunde D boek stap voor stap.
-
Als je er echt gepassioneerd over bent, gaat het je zeker lukken hoor.
Turing patterns zijn gedeeltelijk lineaire algebra en integralen die je niet kan met de basis van wiskunde D, maar zeker niet zo complex zijn dat je ze niet kan begrijpen binnen de time frame van een profielwerkstuk!
-
Heeft u boeken/literatuur over turing patterns? Ik twijfel tussen dit en de gulden snede. U had me een vorig boek aangeraden, ik had deze gedownload maar het zag er wel heel erg lastig uit hoor.
-
Ik probeer deze onderwerpen in verband te brengen met biologie. Ik wil iets does waarbij wiskunde een toepassing is in de biologie.
Turing patterns leek mij meer scheikunde, is dat zo?
En is er een boek waarin veel niet universitaire wiskunde staat over de gulden snede dat ik in relatie kan brengen met biologie ?
-
Bongcloud Naar mijn begrijpen liggen turing patterns op de intersectie van biologie en scheikunde. Als je veel van dit soort vragen hebt en een keer samen wil gaan kijken, kunnen we wel een videocall inplannen. Dan kunnen we het ook even kort hebben over sommige concepten in wiskunde die van belang kunnen zijn voor jullie werk.
Ik kan wel wat boeken vinden over de gulden snede, maar niets van universitair niveau.
Ik hoor graag van je!