PWS experiment supergeleiding van: Jos van Willigen & Alan Kreher
-
Wij (Jos en Alan) zouden graag een kwantummechanica-gerelateerd profielwerkstuk doen. We willen hierom graag aan jullie PWS-middag meedoen voor ondersteuning en om het proefje van supergeleiding uit te voeren. In ons profielwerkstuk willen we de beginselen van kwatummechanica uitleggen en iets dieper op dit specifieke onderwerp ingaan. We hopen dat dit mogelijk is! We hopen op een snelle reactie. We moeten namelijk binnen een korte tijd ons werkplan inleveren en dit kunnen we niet maken zonder zekerheid dat we dit proefje uit kunnen voeren.
-
Beste Thom,
We zitten momenteel in 5vwo, dus we hebben nog geen kwantummechanica gehad op school. Hierdoor hebben we nog niet echt een idee wat de mogelijkheden zijn. Wel hebben we al veel informatie gevonden, boeken gekocht over kwantum mechanica en een lapp-top programma gedaan aan de Universiteit van Leiden. Zou jij ons kunnen assisteren met het verzinnen van een proefje?
Groeten,
Jos en Alan -
Beste Jos en Alan,
Sorry voor de late reactie, had het erg druk met tentamens afgelopen week..!
Zouden jullie mij iets specifieker kunnen uitleggen, wat jullie willen gaan onderzoeken?
Aan wat voor een proefje zaten jullie eigenlijk te denken?Groet,
Thom
-
Beste Thom,
Excuses voor de zeer late reactie. We hebben gelezen over tunneling, onzekerheidsprincipe, verstrengeling, golf/deeltje-dualiteit en natuurlijk supergeleiding. We zouden graag met ons experiment over supergeleiding bewijzen dat kwantummechanica bestaat. Zonder kwantummechanica zou supergeleiding namelijk niet mogelijk zijn. Is het mogelijk om op de TU het Meissner-effect aan te tonen?
En als dat niet zou kunnen, heb jij dan nog een suggestie voor een experiment waarvan de resultaten kwantummechanica zouden bewijzen?Met vriendelijke groet,
Jos en Alan -
Beste Jos en Alan,
Ik wil jullie zeker assisteren!
Ik zie dat jullie al goed bezig zijn met jullie voorbereidingen.
Wat hebben jullie tot nu toe allemaal gelezen?
Wat voor kwantummechanische verschijnselen hebben jullie hierbij gezien?Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Heel erg fijn dat het mogelijk is om te spelen met het Meissner-effect op de TU. Aangezien we ons verslag al in september in moeten leveren kunnen wij helaas niet meedoen aan de workshop in november. We hebben 26 augustus vakantie dus zou het ook erg kortdag zijn om het erna te doen. Is het mogelijk om het proefje op een PWS-middag te doen op een donderdag tussen 2 juni en 23 juni? Dan hebben we namelijk genoeg tijd om voor te bereiden, daarna is het proefwerkweek dus kan het helaas ook niet. Het is voor ons ook nog mogelijk om het de week na de proefwerkweek te doen, dit is op 14 juli. Wij zouden het erg waarderen als het op een van deze dagen mogelijk is om te doen! (we noemen alleen deze data omdat we er vanuit gaan dat pws-middagen alleen op donderdagen zijn). Verder zouden we graag willen weten hoelang de supergeleiders die jullie hebben een magneetje omhoog zouden kunnen houden, ivm het koud houden. Want we willen met ons experiment natuurlijk aantonen dat dit heel lang mogelijk is. Heel erg bedankt voor de assistentie!
Groeten, Jos & Alan
-
Beste Jos en Alan,
Nu ook mijn excuses voor de late reactie...
Ik heb het gevoel dat jullie goed bezig zijn met informatie verzamelen!
Het is mogelijk te spelen met het Meissner-effect op de TU.
Wanneer is jullie deadline?
Rond november zal ik namelijk een workshop geven over supergeleiding met verschillende proefjes, waaronder het laten zweven van stuk supergeleider. Volgens mij is dat wel redelijk interessant voor jullie!Groetjes,
Thom
-
Beste Jos en Alan,
Zelf een supergeleider maken is denk ik, jammer genoeg, niet echt mogelijk.
Zoals je zegt, is het inderdaad niet al te spannend.
Het is jammer dat jullie er niet in november bij kunnen zijn, want dan wordt er nog een proef gedaan behalve alleen het zweven.
Ik weet alleen niet of deze proefopstelling te gebruiken is door jullie..
Dus op dit moment lijkt het erop dat het bij het zweven blijft.
Ik zal het wel nog even voor jullie navragen!
Maar wij moeten dus nog even datum prikken voor het zweefproefje, wat kwam nou het beste uit voor jullie?Groet,
Thom
-
Beste Thom,
We kwamen nog op het idee om zelf een supergeleider te maken. Dit zou wat uitdagender zijn voor ons dan een magneetje te laten zweven. Wij hopen dat we op de TU zelf zo'n supergeleider kunnen maken.
Als dit niet mogelijk is, weet jij dan een wat uitdagender proefje, dat we zouden kunnen doen naast het laten zweven van een magneetje?
Wij hopen op een snelle reactie, aangezien onze deadline voor het inleveren van ons plan van aanpak gevaarlijk dichtbij komt (aankomende vrijdag).
Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
Groeten,
Jos en Alan
-
Beste Thom,
Bedankt voor de reactie! Welke proef wordt er in November gedaan en als deze interessanter is om te doen dan het magneetje laten zweven, is het mogelijk om dit proefje ook eerder met ons te doen? Wij vroegen ons af waarom het niet mogelijk is om zelf een supergeleider te maken. Ligt het aan het gebrek aan materialen, gebrek aan tijd of gebrek aan gereedschap? Of is het eigenlijk te lastig om het überhaupt te maken? Als het bijvoorbeeld aan geldgebrek ligt, kunnen we misschien wat regelen met school.
Wij zouden graag op 23 juni of 14 juli komen, deze data hebben we gekozen met de aanname dat de pws-middagen alleen op donderdagen zijn. Heel erg bedankt voor de hulp!
Met vriendelijke groet,
Jos & Alan
-
Beste Thom,
Top dat je met ze gaat praten! We hopen dat ze bereid zijn om ons te helpen met ons PWS, het zou ook fijn zijn als we binnenkort een reactie krijgen ivm de volgende inleverdatum.
Vriendelijke groeten,
Jos & Alan -
Beste Jos en Alan,
Ik verwacht binnenkort met de promovendi te gaan praten.
Ik houd jullie op de hoogte!Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Het lijkt ons heel interessant om dat experiment te kunnen doen met de promovendi! Hopelijk zijn ze bereid het experiment met ons uit te voeren.
Verder hebben we een aantal artikelen gelezen over het zelf maken van een supergeleider, maar dit blijkt te lang te duren. De handelingen zelf zijn niet heel moeilijk, maar het bakken van de supergeleider, wat een aantal keer moet gebeuren, kost elke keer 18 tot 24 uur. Hierdoor wordt het alsnog lastig zelf een supergeleider te maken.
Wij hopen dat we binnenkort een afspraak kunnen maken voor het experiment!
Met vriendelijke groet,
Jos en Alan
-
Beste Jos en Alan,
Het is een proef van een stuk supergeleider in een vat (met helium), waar een variabel elektrischveld en magnetischveld over staat. Hierdoor kan je zien wat voor effecten temperatuur, elektrischveld en magnetischveld hebben op de supergeleider.
Ik kan navragen aan de PhD studenten, die deze proef uitvoeren, of zij deze proef met jullie 2 alleen willen doen. Deze proef wordt normaal voor grotere groepen uitgevoerd (tijdens de workshop dus).Betreft het maken van een supergeleider: ik denk zelf dat het überhaupt heel lastig is..
Hoe zijn jullie bij het idee gekomen, hebben jullie een artikel erover of een proefschrift ervoor gelezen?
Zo ja, kunnen jullie dat doorsturen naar mij, zodat ik kan kijken of dit misschien toch mogelijk is!Groetjes,
Thom -
Beste Thom,
Jammer dat het op korte termijn niet mogelijk is. Het is voor ons ook mogelijk om het experiment na de vakantie uit te voeren. Eigenlijk moeten we ons verslag ergens in September inleveren, maar als wij een datum kunnen krijgen vanaf wanneer de opstelling wel beschikbaar is voor ons, kunnen wij hoogstwaarschijnlijk uitstel krijgen. Zonder deze opstelling zou ons profielwerkstuk volgens onze begeleider namelijk erg weinig punten waard zijn, dit zouden wij dus erg jammer vinden.
We horen graag van je!
Groeten, Jos van Willigen & Alan Kreher
-
Ha Jos en Alan,
Ik heb reeds contact gehad met de promovendi.
Helaas moet ik jullie teleurstellen: de opstelling is de komende tijd in gebruik door andere onderzoekers.
Dus ik denk deze op korte termijn niet beschikbaar is voor jullie, erg jammer...
Willen jullie wel nog spelen met het Meissner-effect dat kan namelijk wel, maar is zoals wij inderdaad aangaven niet al te spannend.
Ik hoor snel van jullie!Groetjes,
Thom
-
Beste Jos en Alan,
Ik wacht nog steeds op reactie van de promovendi.
Zodra ik hen heb gesproken kan ik jullie meer laten weten...Groet,
Thom
-
Beste Jos en Allan,
Ik ga even snel even vragen wat er mogelijk is, maar ik kan jullie niks beloven...
Zoals ik aangaf in mn vorige post, kunnen jullie nog altijd langskomen om met het Meissner-effect te spelen.
Jullie horen van mij.Groetjes,
Thom