PWS Commercieel ruimtestation
-
Hallo studenten,
Wij hebben een vraag voor jullie over ons PWS. Ons PWS gaat over ( commerciële ) ruimtevaart, en dan wel gericht op de ruimtestations.
Hiervoor is het natuurlijk niet gemakkelijk om goede informatie over te zoeken, maar daar komen wij wel uit.
Om alvast een paar dingen uit te sluiten, wij zijn dus niet gericht op het transport naar de ruimte ( raketten / spaceschuttels ), afgezien dat het natuurlijk wel mogelijk moet zijn om de onderdelen van het ruimtestation naar de ruimte toe te krijgen.Waar we vast lopen is het onderzoek, dat aan het PWS verbonden zit. Hierbij kunnen wij moeilijk voorstellen wat er mogelijk is aan onderzoeken.
Zelf zaten we te denken aan onderzoek naar materialen, zoals de hoeveelheid hitte die ze kunnen hebben, hoe goed het isoleert en of het mogelijk is om ze in de ondersteunende structuur van het ruimtestation te gebruiken.Dus hier onze vragen:
Wat voor soort onderzoek zou er mogelijk zijn in Nederland ( TU delft of bijvoorbeeld bedrijven zoals ESA )?
Wat voor ''nieuwe materialen'' (sinds het maken van het ISS) zijn er op de markt gekomen die economisch gezien beter te gebruiken zijn.Als iemand hier antwoorden op weet, dan zou diegene ons daar heel blij mee maken.
Alvast bedankt
Fabian en Anouk.
-
Onze vraag naar jullie toe was meer in de zin van wat er mogelijk is aan praktisch onderzoek in Nederland en of jullie misschien ideeen hebben.
Wat natuurlijk ook interresant zou zijn is wat voor onderzoeken er nu gaande zijn in Nederland.
Als je daar iets van af weet, graag. En anders zoeken we nog even verder.
Groet, Fabian en Anouk.
-
Hey Fabian en Anouk!
Leuk dat jullie iets over Ruimtevaart willen doen. Ik begrijp dat jullie willen kijken naar ruimtestations, dus niet de commerciële ruimte vluchten die Richard Branson wil gaan aanbieden.
Zoals jullie weten bestaat dit type ruimtevaart nog niet. Voor dat jullie de diepte in gaan duiken over het materiaal zou ik proberen vast te leggen wat je wil gaan onderzoeken. Het onderwerp hebben jullie al soort van vast gesteld, maar het is volgens mij nog niet helemaal duidelijk wat jullie willen gaan doen.
Over jullie eerste vraag: willen jullie weten wat voor onderzoek er in Nederland hier over wordt gedaan? En wil je dat weten om daar om informatie te vragen of willen jullie dat weten omdat jullie onderzoek over onderzoek gaat?
Is de tweede vraag jullie onderzoeksvraag?
Mijn goude tip aan jullie is om onder het kopje stappenplan te kijken en een goede opzet maken wat jullie willen bereiken? Hiervoor zijn de vragen (1) wat is het probleem of wat wil ik uitzoeken (2) wat wil ik met mijn onderzoek bereiken of wat is het doel van het onderzoek (3) Wat is mijn onderzoeksvraag en subvragen, belangrijk om te beantwoorden.
Ik weet niet zeker of ik jullie hiermee heb geholpen, zo niet, laat het me svp weten! Groet, Hubert
-
Hoi Fabian en Anouk,
Het is me nog steeds onduidelijk wat jullie bedoelen, maar ik ga er vanuit dat jullie op zoek zijn naar een organisatie, dus bedrijf of universiteit etc, welke EXPERIMENTEEL onderzoek doen in de ruimtevaart en waarbij jullie langs kunnen gaan om een proefje te doen? Dit hebben jullie nodig voor het PWS? Klopt dat zo?
Op de TU zijn onderzoekers, docenten en professoren inderdaad wel bezig met onderzoek, alleen is het voor hun helaas niet mogelijk om naast studenten ook scholieren te begeleiden. Hiervoor hebben ze niet genoeg tijd en capaciteit.
Je zou het eventueel kunnen proberen bij bedrijven zoals Dutchspace in Leiden of de ESA in Noordwijk, alleen hebben bedrijven vaak nog minder tijd om scholieren te helpen, zeker niet in deze tijd, waar subsidies in de ruimtevaart afnemen.
Mijn voorstel aan jullie is dus om zelf onderzoek te doen naar wat de problemen zijn in jullie onderwerpsrichting. Kies dan een van de probleem of uitdagingen en probeer hierbij zelf een experiment te verzinnen, wat je ook daadwerkelijk bijvoorbeeld op school of in de garage kunt uitvoeren. Als ik jullie inhoudelijk ergens mee kan helpen, aarzel dan niet om contact op te nemen. Maar helaas zoals boven uitgelegd kan ik voor jullie niet een experiment bedenken wat op de TU kan gedaan worden.
Groeten,
Hubert