PWS Meissner effect
-
Beste lezer,
Ik zou graag een proefje op jullie universiteit willen doen met het Meissner effect. Echter kan ik zelf moeilijk proefjes vinden op het internet vinden met het Meissner effect zelf. Het wordt vaak alleen maar aangetoond. Daarom heb ik als eerste vraag of er een proefje is met het Meissner effect. Bijvoorbeeld of het gewicht van het metaal uitmaakt op hoe lang het boven het magneetje kan blijven zweven. Weten jullie een meetbaar experiment? Als dat er niet is zou ik graag een experiment willen doen met supergeleiding ( in dezelfde trend dus), maar dan moet ik nog even iets specifieks bedenken.
Alvast hartelijk dank!Met vriendelijke groet,
Ruben Heesen -
Hoi Caspar,
Bedankt voor je reactie! Ik zou dan graag de draagkracht van het Meissner effect willen testen. Dit zou ik graag willen doen door massa op het magneetje te plaatsen totdat deze niet meer zweeft. Is dit mogelijk als ik zelf de kleine gewichtjes meeneem? Een klein vraagje, is daar een weegschaal die tot op de gram nauwkeurig kan meten?
En wat betreft de workshop supergeleiding, is daar nog schriftelijk iets over te verkrijgen? Ik denk dat dit mij veel kan helpen in mijn literatuuronderzoek.
Alvast bedankt!Groet,
Ruben -
Hi Ruben,
Leuk dat je wat dieper in wil gaan op het Meissner effect. Eenmaal per jaar bieden wij een workshop supergeleiding aan waarbij wij een supergeleider die is gemonteerd op een dipstick onderdompelen in een vat vloeibaar helium. Hiermee verkrijgen wij mooie resultaten waarbij we inderdaad duidelijk zien dat de weerstand naar 0 gaat bij de T_c.
Dit practicum heeft al in november plaatsgevonden en kunnen wij wegens beperkte beschikbaarheid van materialen en proefopstellingen helaas niet meer herhalen dit jaar.
Daarnaast bieden wij de mogelijkheid om op de PWS-middag te experimenteren met de beschikbare magneetbaan, supergeleiders en vloeibare stikstof. Alle andere benodigde materialen zullen ter plekke geïmproviseerd of zelf meegebracht moeten worden.
Groet,
Caspar Boers
-
Hi Ruben,
Dat zou kunnen als je zelf de gewichtjes meeneemt. Er is een brievenweger met de bereiken:
0-100 gram in grammen
0-500 gram in 5 grammen
0-2000 gram in 10 grammenIk zal naar je persoonlijke mail wat resultaten van het experiment dat we tijdens de workshop hebben uitgevoerd opsturen.
Groet,
Caspar Boers