Hoverbike ontwerpen voor rampgebieden
-
Hallo
Ik ben Denis en mijn team, Alysha, Robin en Senna.
Samen willen wij een hoverbike ontwerpen die in rampgebieden hulp kan verlenen.
Wij hebben als opdrachtgever IBM Amsterdam die ons voornamelijk helpen met de KI van het hele ontwerp.Ik heb een expert nodig die mij kan helpen met de aerodynamica van deze hoverbike.
Wij zitten in Hoofddorp, Noord Holland op het Kaj Munk college.
Onze docent is Ben Ewals.Mijn hoofd- en deelvragen zijn
- Hoe kan je de aerodynamica van een reddings hoverbike optimaliseren?
Dit is de deelvraag van Denis. Hij gaat onderzoeken wat nodig is om de hoverbike door de lucht goed te laten vliegen en dichtbij over de grond te laten zweven. Hij moet ook regelen dat de hoverbike fysiek mogelijk is om verschillende manoeuvres uit te voeren.
- Hoeveel rotoren moeten er zijn en waar moeten deze geplaatst zijn? Houd hierbij rekening met de motoren, energieverbruik, mogelijkheid om zijn taak uit te voeren en de veiligheid.
- Welke vorm van rotor is het beste voor effectiviteit?
- Welke configuratie van snelheden, grootte van de rotor en invalshoeken is het meest effectief?
- Met welke configuratie kan je met de hoverbike (het best) goede manoeuvres uitvoeren (onder hoge hoeken vliegen, hoge snelheid behalen, snel van richting veranderen, etc)?
- Onder welke condities kan de hoverbike deze manoeuvres uitvoeren (minimale afstand tot andere voorwerpen, min-max snelheid, rekening houden met wind).
- Welke manoeuvres kan de hoverbike uitvoeren met en welke kan hij uitvoeren zonder bestuurder?
- Wat moet de rotor aankunnen (krachten en abuse) en wat moet er gedaan worden zodat de rotor dit aankan?
- Wat heeft de besturing allemaal nodig en hoe kan de bestuurder (op de bike of van een afstand) de hoverbike het handigst besturen?
Als team willen wij dat de antwoorden van onze hoofdvragen samenkomen om een goed ontwerp te maken voor de hoverbike.
Voorlopig heb ik voornamelijk alleen nog maar informatie verzameld over hoe aerodynamica op bestaande vliegende voertuigen geregeld word.
Ik heb ook al geprobeerd deze informatie te verwerken maar dat gaat veel makkelijker met een expert die mij kan helpen moeilijkheden in het ontwerpen te voorkomen. -
Beste Denis, Alysha, Robin en Senna,
Erg uitdagend en interessant onderzoek. Zorg ervoor dat je systemen en subsystemen van het vehikel goed definieert. Vervolgens ga je elk subsysteem designen en de problemen proberen oplossingen voor te bedenken. Probeer dit te doen met blokschema’s, dit houdt je ontwerp overzichtelijk. Je kan googelen op systems-engineering om hier meer over te weten te komen.
Over de vragen, maak een hoofdvraag/doel en deelvragen/doelen die de hoofdvraag/doel supporten. Ik kan helaas niet alles met jullie doorlopen maar als je specifieke vragen hebt kan je hier terecht op het forum. Hier nog wat inspiratie vanuit Delft: https://talaria.aero/design/
Succes!Mvg,
Storm